Har en infiltrationsbädd på ca 15 kvm som jag vill täcka. Idag växer bara ogräs. Jag funderar på att "släppa ut" en lagom aggressiv marktäckare och sedan hjälpa den med etableringen genom att rensa ogräs.
Martäckaren bör grönska tidigt eller vara vintergrön. Ca 30 cm så den lyfter sig lite från marken. Blommningen är inte så viktig. Täcka bra, gärna med stora blad. Jag har funderad på Näva. (har en brunnäva som självsår sig i kopiösa mängder, men jag vill gärna variera mig lite)
Har ni några tips? Både på sorts Näva eller annan marktäckare.
/Unni
Vill du ha vintergrönt så är vintergröda självklara valet. Sprider sig kraftigt och verkar kunna växa överallt.
Penningblad är också väldigt ivrig, inte vintergrön med tidigt.
Men oavsett vad så får du nog rensa bort ogräset först, i vart fall om det ska bli snyggt. Bägge växterna klarar i vart fall hos mig att växa med gräs och ogärs, men de syns ju inte då.
Helén
Tack HelénE, absolut ska jag ta bort ogräset, men det känns lite mer positivt att göra det när jag har en växt som jag gynnar och som gör att jag behöver plocka mindre ogräs nästa gång, för det lär ju bli några gånger...
Jag har funderat på både vintergröna och penningört, men jag tycker de har så små blad. Vintergröna såg jag senast i en plantering på Trädgårdsföreningen i Gbg här i veckan, jättefina, och de lyfter ju sig från marken också, ligger inte klistrade (de kanske ligger lager på lager iofs).
Ingen som har tips på en näva som kan användas?
/Unni
Hej
slarv bonde alltid sin trädgård Full av ogräs.
Obs
Minst en gång i veckan, vi måste ta av ogräs.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.