MayaLisa
Jag håller på att , med grannens goda hjälp, bygga ett 15 kvm växthus i lärkträ. Det ska inte behandlas utan sa få gråna vackert i sig självt. Det gör sig bra i dess omgivning.
Jag har tidigare tänkt att kitta glasen, men lutar nu i stället åt att lägga gummilist och sedan skruva antingen trä- eller aluminiumlist, för att hålla glasen på plats. En anledning är att det blir väldigt svårt att byta ev. trasiga glas om de är kittade och en annan är att det är svårt att hitta en färg på kittet som stämmer mot träet. Dessutom har kitt visst underhållningsbehov.
Nu är det ju lite bekymmer med att vi fräst profiler på 1 cm bredd och 1,5 cm djup på högbenen.
Glasen är 3mm tjocka. Hela den konstruktionen sitter redan på plats, så den vill jag ju undvika att riva och göra om ...
Nån som har ett käckt tips om hur jag bäst ska göra?
[attachment=71346:V_xthuse...800x600_.jpg]
[attachment=71345:2012_07_...800x600_.jpg]
jaj-51
Första tanken blir att lägg i en lagom tjock lärklist ...
Kanske inte behöver vara lärk om det är svårt att få tag på.

Nästa tanke blir UV beständig tätningslist ... kanske svårt hitta så tjock?

Aluminum list under glasen också .
Slang i lämplig dimension.
MayaLisa
Gummislang låter klart intressant, men varför alu.list under glasen?
malcolm
I "Sommar med Ernst" har man byggt ett växthus av lärkträ.
jaj-51
CITAT (MayaLisa @ 15-07-2012, 18:03) *
Gummislang låter klart intressant, men varför alu.list under glasen?

Tanken var bara att fylla up urfräsningen med något ... inte så väl genomtänkt.
MayaLisa
Nu har vi bestämt att vi ska ha gummilist, E-list från Jula, glas, gummilist och sedan lärklist som är urfräst undertill och konvex uppepå. Den ska skruvas fast för att hålla glasen och gummilisterna på plats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon