Full version: Min bokashi STINKER!
akillerqueen
Har hållt på med Bokashi i några månader nu och jag älskar nästan allting med det! Har hållt på sen April och nu har jag fått fin fin jord bravo.gif Har snikat med hinkarna och använder IKEAs fyrkantiga komposthinkar med lock, då dom oxå passar bäst under diskbänken. Nu misstänker jag att det kan va det som får det till att lukta så j*#%@ illa eftersom att det står att det ska va tätslutande hinkar med lock och det är ju inte IKEAs. Under två veckors perioden då den står i en städskrubb luktar det knappt ingenting, lite instängt och unket möjligtvis. Men när jag sen ska tömma det och ha över jord så är jag nära att spy av lukten! Det luktar förfärligt, och väldigt nära riktiga spyor.
Är det meningen att det ska göra det? Har ju läst att det kan lukta som surkål, men det är inte ens i närheten. Får även lite aprikosfärgat mögel på när det står på jäsning, kan det spela in?
Någon som vet en lösning på mitt problem?
rosita
När bokashin stått på efterjäsning, ska det vara vitt mögel ovanpå om det är rätt.Men det vet du ju, eftersom du hållit på ett tag.

Jag har de där bokashihinkarna med kran för att tappa ut vätskan, så det blir ju inte riktigt det samma. Men du gör enligt instruktionerna förstås? Varvat med papper och tidning överst och underst?

Min bokashi luktar ganska surt när den töms ut, men inte så illa som du beskriver. Fast vi är ju olika känsliga för dofter, min näsa är inte särskilt känslig!

Men aprikosfärgat mögel!? Har du frågat tillverkaren?
officinalis
Låter som det ruttnar snarare än mjölksyrejäsningen som väl är vad man eftersträvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon