kemigatan
15-07-2012, 14:53
Vad är det för fel på min Clematis ,2 av 3 grenar har blivit mörkbruna ända nere från den är ca 1,80m höga ser ut att vissna men den nyast grenen eller slingan är fortfarande grön och fräch.Står i planteringsjord har haft den nu det andra åren har en spalje att klättra i, i fjol blommade den och växte bra men nu i år då jag troode att den skulle bli lång och fin då vill den inte .där är sol bara till ca kl 10 inte mer.
Skall jag klippa ner den ellr vad???
Gissar att den drabbats av vissnesjuka, en svampsjukdom. Bäst är att i så fall kasta hela och ska du plantera en ny så byt jorden och köp en annan sort som är mer motståndskraftig.
Helén
Hej
Du kan försöka först ta bort skadad grenar och vattna så bra, om den kommer igen, det är bra annars du kan göra, vad min kompis sa, på grund att växter försöker offra på några delar, för att försätta leva bra.
Obs
1Du kan försöka spreja och vattna den på vatten som blandad med bikarbonat eller Atamon.
2 Det är bra om man lära sig hur kan läka sjukdom.
H.Bassam
kemigatan
16-07-2012, 14:34
Tack för snabb hjälp.Skall genast gå ut och klippa av de grenar som är smittade och vattna med Atamon
Tack det är härligt att få hjälp när man står och kliar sig i nacken.Hoppas nu att den själv läker
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.