tigrella
Har läst att man kan så perenna riddarsporrar i augusti- september, men hur gör jag då med de små plantorna i vinter?
Och hur ska de sås?
Sorterna är: Percival, astolat, green twist, dusky maidens, summer skies, black knight.
Eva 33c
När man höstsår perenner och annat är poängen att de inte ska gro före vintern men får en naturlig kallperiod för att sedan gro till våren. Många perenner gynnas av en kallperiod efters sådd och för en del är det absolut nödvändigt. Men riddarsporrar brukar gro alldeles utmärkt utan denna behandling, så sår du nu får du småplantor som kan ha problem att övervintra ute. Även om de är tåligare ön man tror. Men du vinner inget på att så dem nu eller i höst. Vänta i stället till nästa vår, antingen förkultiverar du dem inne, redan i mars om du har extra belysning, annars i april-maj sådär. Då har du bra koll på dina småplantor, som antagligen har kostat dig en slant eftersom det är namngivna sorter. Sniglar älskar riddarsporre-bäbisar har jag märkt, så att så nu är att utmana ödet...
kerstin z5-6
Håller med Eva.Särskilt de sorter som du nämner -de nyzealänska hybriderna ,Green Twist ,Dusky maiden mfl är dessutom lite kinkigare i barnstadiet är de vanliga sorterna.Så i vår så har du mkt bättre koll på dem.
tigrella
Ok, tack då väntar jag.
Min tanke är att ha ett "hav" med riddarsporrar i olika färger, vad tror ni om det?
kerstin z5-6
Det blir mycket vackert smile.gif

25.jpg

20d.jpg

tigrella
Härligt!
Hoppas att jag kan "skryta" med så fina bilder om ett par år, aningen avundsjuk;)
kerstin z5-6
biggrin.gif minst lika bra eller bättre än mina:)
jo_1
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-07-2012, 12:41) *
Det blir mycket vackert smile.gif

25.jpg

20d.jpg

Oj, så vackert!! Jag vill utöka min riddarsporrsrabatt så den blir lika fin!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon