kiki
Har till min stora förskräckelse upptäckt att vårt nya bostadsområde även bebos av tusen miljarder bruna sniglar modell "mordarsniglar". Sax och påse tillämpas dagligen och det får la gå. Men det slog mig plötsligt -komposten. Är den fullständigt obrukbar till annat än som snigelkuvös? Kan man överhuvudtaget använda sig av kompostering när man delar trädgården med dessa odjur?
fvd
Mördarsniglarna trivs i öppen kompost däremot går det bra med sluten varmkompost det har jag och dit kommer inga sniglar.
rosita
CITAT (fvd @ 16-07-2012, 14:12) *
Mördarsniglarna trivs i öppen kompost däremot går det bra med sluten varmkompost det har jag och dit kommer inga sniglar.

Vi har både öppen och sluten kompost. Under de år vi hade mördarsniglar, så plockade vi många sniglar dagligen och en del av dessa från den öppna komposten. I den slutna komposten hittade vi en och annan under locket och längs sidorna. MEN, när vi på hösten skulle tömma den slutna komposten, så hittade vi flera stora äggsamlingar under komposten ranting.gif Kloka djur sniglarna, som lägger sina ägg att kläckas alldeles intill maten naughty.gif

Men så klart kan du använda kompostjorden till din trädgård! Bara du först ser till att plocka bort alla sniglar och deras ägg!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon