ansanpansan
Köpte för några månader sedan lite smultronplantor Rugen och satte i två krukor på balkongen. Bladen är ju större än sådana som växer vilt och revar sig. Trodde att de jag köpte skulle reva sig. Vill man inte ha det på balkongen eller? Tycker mina plantor är fjuttiga och har väääldigt få blommor.

Blir sugen på att ta med lite revor från svärmors tomt och sätt med/ istället? Hur gör jag det? Var klipper man i revan om man kan göra så? Hur gör man med övervintring? De är ju i smultronkruka för tillfället och den är ju inte frosttålig.

tacksam för svar.
Eva 33c
Egentligen är Rügen ett bättre val än vilda smultron i en kruka på balkonen. De tillhör olika underarter och skillnaden är bl a att Rugen blommar och ger bär ända till frosten kommer. De vilda smultronen blommar en gång och ger en skörd, sen får man vänta till nästa år. De vilda är dock lite tidigare så sorterna kompletterar varandra. Mina månadssmultron (som också Rügen tillhör) har precis börjat ge bär. Förhoppningsvis kommer dina igång snart också. Om plantrorna av båda sorterna tål övervintring i kruka på balkong vet jag inte, har aldrig haft anledning att prova. Utomhus i marken är de ju helt härdiga.
Vill du ta vilda smultron så ta en reva, klipp mellan rosetterna och plantera dessa i jord. Fortast går det om du hittar såna som redan fått lite rötter. Har de inga rötter måste du passa dem som sticklingar, de får inte torka ut och inte utsättas för för starkt solljus innan de börjat växa på egen hand. Sätter man revande smultron i enkruka kommer förstås revorna att hänga ner runt om, det blir npg fint men kommer inte att ge så mycket bär tror jag. Men det kostar ju inte mycket att prova smile.gif
ansanpansan
tack för svaret. nu kommer det att ta en 5-timmar lång bilresa innan jag kan plantera dem. Hur bär jag mig åt? Klarar de sig bara lösa utan att vara i jord eller vatten?
Christa
CITAT (ansanpansan @ 16-07-2012, 16:32) *
tack för svaret. nu kommer det att ta en 5-timmar lång bilresa innan jag kan plantera dem. Hur bär jag mig åt? Klarar de sig bara lösa utan att vara i jord eller vatten?

Häll lite vatten i en plastpåse och sätt ner dom så dom har fötterna i vattnet. Räcker med lite, det blir ju fuktigt i påsen också. (När revan är avklippt har dom ju inget som försörjer dom med vatten.)

ansanpansan
tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon