Fader Jan
16-07-2012, 15:43
Hej
En del av mitt jordgubbsland verkar vara angripet av något skadedjur. Plantorna ser ut som om dom lider av vattenbrist, men så är inte fallet. Något som vet vad som är fel och vad man kan göra åt det?[attachment=71435:Jordgubb...igerad_5.jpg]
Christa
18-07-2012, 07:21
Hushållningssällskapet har åtminstone tidigare haft konsulenter som svarar på frågor gratis. Får du inget svar här så kan du ju försöka med dom.
Hej
Detta fall händer när växter får inte tillräckligt vatten, det händer :
1 när växter får inte tillräckligt vatten så vi kan upptäcker det om vi ger växter vatten om växter blir frisk är bra annars.
2 svampen attackerade växter rötter så rötterna kan inte suga vatten och näring som växter behöver. På den här sätt ska man ta bort hela växter och byte jord eller man kan sterilisera jord.
H.Bassam
Så där ser det ut hos mig också Det är helt klart inte vattenbrist eftersom det regnat så mycket i år att hela jordgubbslandet stundvis stått med vatten 5cm upp.
Det är snarare nån svamp som beror på det fuktiga vädret. Jag har bara tagit bort alla fula blad och resten av plantorna verkar tagit sig och ger bär.
Helén
Fader Jan
19-07-2012, 15:18
Ja vattenbrist är det inte. Bilden ger inte rättvisa åt verkligheten. Jag blev tvungen att dra ner på upplösningen så mycket för att få med den. Bladen ser vissna ut och en del stjälkar viker sig. Allt såg så bra ut fram till plantorna blommat.
Det här är ett problem som jag haft några år nu, och i höstas provade jag att byta ut några av dom dåliga plantorna och en del av dom nya faktiskt hyfsade ut. Annars föryngrar jag landet varje år genaom att lägga till ett par rader åt ena hållet och ta bort i den andra änden. Dom sämsta plantorna är i den ände som ska bort til hösten.
Hej
Vi måste vet, att mera vatten leder till samma symtom, anledning är Att överflodiga vatten kan ta bort syre från jorden och Och strypa växter.
H.Bassam
Fader Jan
25-07-2012, 07:58
Nej Bassan, vattenproblem är det inte. Det enda som jag har hittat på nätet som liknar detta är jordgubbskvalster.
Fader Jan
26-07-2012, 16:35
Jag ska också säga att eländet verkar sprida sig i mitt land. Det första tecknet är att stänglarna med jordgubbar viker sig. Så också bladen. När stänglarna viker sig kan givetvis inte vatten med mera komma ut till jordgubben och bladen, och hela plantan ser torr ut. Jordgubbarna blir ju också torra och förkrympta.
Synd att man inte kan ladda upp tydliga bilder i detta forum. 1000K ger inte så skarpa bilder.
Hej Fader Jan
Du har rätt men vi måst hitta någon insekt på växter, om vi inte hittar insekt på växter, så vi provar ge växter lite vatten, eller vi kan se om jorden samlar överflodiga vatten omkring rötterna, Symptomen är liknande i
Många fall.
H.Bassam
Fader Jan
27-07-2012, 13:26
Tack Helén.
Det var en bra länk, men jag hittar inte något som stämmer in riktigt. Nu har jag tagit upp en planta och kan konstatera att det inte beror på vattentillgången i jorden. PÅ en och samma planta förekommer fruktstänglar som vikits av och stänglar som bara lagt sig mot marken. Då forsätter bären att utvecklas normalt. Bladen blir torra i kanterna och undersidan varierar mellan grönt gult violett och brunt.
Hej
Din växt är vissna på grund att vatten och näring kan inte suga från rötter, för att svampen attackera inne i rötter, och detta händer , när växter är vissnesjuka eller kronröta.
H.Bassam
Jo men vid rotröta så är det ganska vanligt att en del av bladen / knopparna vissnar medan en del av plantan ser ut att klara sig. Det beror som Bassam skriver på att växten inte kan suga i sig näring ordentligt på grund av svampen, men hela plantan behöver allstå inte bli angripen.
Helén
Fader Jan
28-07-2012, 20:30
Tack för hjälpen Helén och Bassas.
Allt pekar på att det är kronröta mina plantor drabbats av. Nu gäller det "bara" att bli av med problemet. Jag brukar varje år ta bort en eller två av de äldsta raderna och lägga till lika mycket i den andra änden. Det är i den äldre delen som rötan fått fäste. Jag tänkte fortsätta så, men plocka bort vissnande plantor så fort dom får symptomen.
GrönMorot
01-08-2012, 16:41
CITAT (HelénE @ 28-07-2012, 11:12)

Jo men vid rotröta så är det ganska vanligt att en del av bladen / knopparna vissnar medan en del av plantan ser ut att klara sig. Det beror som Bassam skriver på att växten inte kan suga i sig näring ordentligt på grund av svampen, men hela plantan behöver allstå inte bli angripen.
Helén
Hej!
Jag fick under sommaren problem med att vissa av mina jordgubbsplantor vissnat på frukterna, stängler och delar av bladen! Jag har nypt av det som är skadat och plantorna fortsätter växa som normalt och som det ser ut nu har jag inga fler vissnade växtdelar. Kan det vara rotröta ^ och bör jag byta mina (nyförskaffade) jordgubbsplantor?
Tack på förhand! //GM
Ps. Som nämnt har plantorna skickat utlöpare, men hur ska jag göra med de små plantorna som blir, ska jag plantera ner dem eller skötts det av sig själv? Tack igen och för lånande av tråd! D.S.
Fader Jan
07-08-2012, 18:22
Hej
Det låter inte riktigt som det problem jag har. Stänglarna viker sig och det medför givetvis att bären inte får den näring och vatten som de behöver. Frågan är ju varför de viker sig, och jag har kommit fram till att det kan vara kronröta som stryper vattentillförseln och stängeln då tappar spänsten och viker sig.
Om det är kronröta i dina plantor så är det ju risk att utlöparna också är smittade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.