Gunvor Carina
Har fått några skadedjur som totalt äter upp min Japansk bladspenat och Pak Choi men låter bli den vanliga spenaten.
Vad gör jag åt detta? någon som har ett gott råd att ge mig.

Vänliga hälsningar GunvorCarina
Åsa, mälardalen zon 2
De asiatiska bladväxterna hör till kålfamiljen (det gör inte den vanliga spenaten), kålfamiljen har många olika skadedjur och sjukdomar så för att ställa diagnos så vill man nog se bild. Jag gissar dock att plantorna är fulla av hål och det är ett klart tecken på jordloppor, de vita fjärilarna kan ju vara kålfjärilar som letar efter bra ställen att lägga sina ägg. (även sniglar som är nattaktiva älskar allt som hör till kålfamiljen)

Det är dock inte heller helt rätt tid odla asiatisk kål mitt i sommaren man brukar mera odla den jättetidigt för en tidig skörd alt så den i juli för en lite senare höstskörd. asiatisk kål funkar dåligt under den delen av sommaren då vi har väldigt långa dagar.
Jultorpet
Kålmal kanske.... eftersom det står små fjärilar?

När jag odlade kål, mest broccoli, för ganska många år sedan nu så fick jag lov att ha fiberduk över hela tiden, nedgrävd runt om hela så inget kunde komma in. Utan blev det inget kvar av kålen pga kålmal, kålfjärilar och jordloppor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon