bjoerno
16-07-2012, 16:59
Hej.
Vår oxbärshäck (tror jag det är) har blivit angripen av någon ohyra ser det ut som. Vissa plantor i häcken har blivit angripna andra inte, bladen har ett svart oljigt lager på sig och massor av vita och ljusgröna korn (löss?). Se bilden jag har bifogat. Är det löss som har angripit häcken eller vad kan det vara? Kan man bli av med detta på något sätt?
Vi märkte tidigare i år att en planta i häcken har dött. vet inte om den har varit angripen eller inte. Häcken är nog 30 år, har den kanske nått sin förväntade livslängd?
Tack på förhand!
Björn
Bengt i Särö
16-07-2012, 20:44
CITAT (bjoerno @ 16-07-2012, 17:59)

Hej.
Vår oxbärshäck (tror jag det är) har blivit angripen av någon ohyra ser det ut som. Vissa plantor i häcken har blivit angripna andra inte, bladen har ett svart oljigt lager på sig och massor av vita och ljusgröna korn (löss?). Se bilden jag har bifogat. Är det löss som har angripit häcken eller vad kan det vara? Kan man bli av med detta på något sätt?
Vi märkte tidigare i år att en planta i häcken har dött. vet inte om den har varit angripen eller inte. Häcken är nog 30 år, har den kanske nått sin förväntade livslängd?
Tack på förhand!
Björn
Hej Björn.
Spruta med en kraftig vattenstråle.[attachment=71390:gallery_...g__Slang.gif]
Jultorpet
17-07-2012, 00:35
Ser ut som bladlöss. De utsöndrar honungsdagg som blir svart och kladdigt. De gröna är själva lössen och det vita ömsade skinn av dom.
Tror inte den döda busken dog pga bladlössen, det var nog nåt annat fel.
Prova att spruta med vatten eller såplösning för att få bort dom.
Det där var en ovanligt elak angripare. Om någon kan artbestämma den är jag intresserad.
Jag skulle stört ut dem, och det görs bra med vattenstråle och med handen. Själv använder jag inte spåa eftersom den också tar bort naturliga fiender till löss och andra angripare. vatten går ofta mycket bra, man får liksom emd andra behandlingar inte bort dem men reducerar dem.
ett par gånger får man nog vattenspruta nnmed en veckas mellanrum för att störa ut rejält.
bjoerno
06-08-2012, 19:45
Tack för era svar. Jag har kört med Beijers Calypso-medel mot ohyra, det har haft mycket bra effekt efter två behandlingar. Vattensprutandet fungerade men jag hade nog inte orken att spruta tillräckling länge/ofta för att få bort allt.
Björn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.