Full version: Sniglar i växthuset
imjoh
Här är så bedrövligt mycket sniglar i år, nu tar de sig tom in i växthuset, jag tror de går in genom takfönstret av spåren att döma, Är det någon som vet något de inte vill passera över som man kan sätta på taket eller göra något annat för att mota dem, strö ut snigelmedel hjälper föga att strö ut för här bara regnar.
CillaM
Plocka plocka plocka, i hink med stekpincett och häll kokande vatten på dom. Kokande vatten. Dagen efter så gräver du ner sörjan i din trädgårdskompost, blir mycket lucker o fin kompost.
Red Top
CITAT (CillaM @ 16-07-2012, 21:53) *
Plocka plocka plocka, i hink med stekpincett och häll kokande vatten på dom. Kokande vatten. Dagen efter så gräver du ner sörjan i din trädgårdskompost, blir mycket lucker o fin kompost.

Att plocka dem håller jag med om, men att hälla kokande vatten på dem???

Det beror väl på vilken sorts sniglar det är? TS sa inte att det var spansk skogssnigel.
Robbanp
Det ska finnas någon slags koppartejp som man kan sätta som barriär. Koppar är dödligt giftigt för alla molusker redan i små doser, så det undviker de gärna. Även kopparpasta, sån man kletar på hjulbultar, borde funka bra men regnar förstås bort om den inte sitter skyddat.
CillaM
CITAT (Red Top @ 16-07-2012, 23:12) *
Att plocka dem håller jag med om, men att hälla kokande vatten på dem???

Det beror väl på vilken sorts sniglar det är? TS sa inte att det var spansk skogssnigel.

Nej, TS skrev inte det men om det är så många så antog jag att det är frågan om bruna sniglar, och jag tror att jag har rätt. Och avlivningen sker snabbt o utan djurplågeri med kokande vatten.
imjoh
Plockar runt varje morgon och kväll ändå går de in, koppartejp har jag tips på av flera, den måste gå att sätta runt fönstret, kanske hela växthuset, ska försöka hitta det någonstans, någon som vet var man kan köpa det?
jaj-51
CITAT (imjoh @ 18-07-2012, 08:26) *
Plockar runt varje morgon och kväll ändå går de in, koppartejp har jag tips på av flera, den måste gå att sätta runt fönstret, kanske hela växthuset, ska försöka hitta det någonstans, någon som vet var man kan köpa det?

Den vackra fina koppartejpen brukar vara plastad så den inte oxiderar och blir ful ...
Det är anledningen till att det inte brukar fungera.

imjoh
Det var ju illa, kanske det finns någon utan plast.
annsofiealbrekt
Snigeltejp: http://www.sneckenstrom.se/Snigeltejp.asp kan vara det ni söker.

Jag kan tipsa om vad som tagit bort sniglarna till 99,9% i min trädgård. Jag utnyttjar spanska skogssniglens kanibalistiska tendenser så här.

* Avliva några sniglar och lägg dem på ett ställe där de brukar finnas
* Runt liken strös peletterad järnfosfat
* Upprepa när järnfosfaten har ätits upp

Doften av döda kompisar lockar fram övriga sniglar som praktiskt nog mumsar i sig en massa järnfosfat och sedan är den saken klar. På en månad gick vi från att inte kunna skörda ett enda salladsblad åt oss själva till att ha i princip snigelfritt, och då skall man betänka att vi har haft ruskigt många sniglar och har grannar på tre sidor som inte alls bekämpar sniglar.
http://nal-o-trad.blogspot.se/2011/06/snigel-x.html
http://nal-o-trad.blogspot.se/2012/08/exit-wasabi.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon