Jag hade samma på min Royalty första året i backen här. Tror jag haft mer eller mindre angrepp varje år, till i år då rådjuren beslöt sig för att strunta i alla mina hinder och få ned trädet helt...
Det borde vara någon svamp, men det ser ut som brännskador efter regndroppar i solsken. Jag gillar inte riktigt den här sortens prydnadsapel, ser alla möjliga angrepp på dem överallt. Tycker själv att Malus Profusion är bättre om man vill ha en lätt rödbladig, mörkbladig variant med illröda blommor. Inte lika blankbladig och inte lika rödbladig, men vackrare och tydligare blomning - och friskare sort.
Håll trädet stärkt med stödvattning också om det regnar. Men vattna inte över hela trädet och bladen, det gynnar svamp och detta år gynnas svamp ändå med regnet och värmen. Håll också gräs borta från växtbädden.

Malus Profusion, blommorna lyser innan bladutspring, bladen lite matta, först röda sedan mörkt gröna blad

Malus Royalty, lite flimsigare blommor som delvis täcks av bladen, bladen blanka, håller sig röda längre, tyvärr ofta drabbad av bladangrepp