LaPaloma
Planterade en purpurapel "Malus Roaylty" i juni. Tyvärr ser bladen väldigt vissna och angripna ut. De är alldeles rödfläckiga och en del blad skrumpnar.

Vad tror ni att det kan vara?

[attachment=71389:P7160332.JPG]
Cilla
Jag hade samma på min Royalty första året i backen här. Tror jag haft mer eller mindre angrepp varje år, till i år då rådjuren beslöt sig för att strunta i alla mina hinder och få ned trädet helt...

Det borde vara någon svamp, men det ser ut som brännskador efter regndroppar i solsken. Jag gillar inte riktigt den här sortens prydnadsapel, ser alla möjliga angrepp på dem överallt. Tycker själv att Malus Profusion är bättre om man vill ha en lätt rödbladig, mörkbladig variant med illröda blommor. Inte lika blankbladig och inte lika rödbladig, men vackrare och tydligare blomning - och friskare sort.

Håll trädet stärkt med stödvattning också om det regnar. Men vattna inte över hela trädet och bladen, det gynnar svamp och detta år gynnas svamp ändå med regnet och värmen. Håll också gräs borta från växtbädden.

Malus Profusion, blommorna lyser innan bladutspring, bladen lite matta, först röda sedan mörkt gröna blad

Malus Royalty, lite flimsigare blommor som delvis täcks av bladen, bladen blanka, håller sig röda längre, tyvärr ofta drabbad av bladangrepp
Cilla
Funderar igen. På rödbladiga träd ser de vanliga åkommorna lite annorlunda ut än på våra grönbladiga. Jag undrar om detta inte är den ganska vanliga äppelskorven. Läser i brittiska rapporter att M Royalty är känslig för den.

Som sagt, jag lät min stå kvar, och hade jag en nu så skulle jag ta bort löven när de faller och när de fallit på hösten. Om det är svamp så övervintrar de gärna på bladen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon