Nu ska jag få be om hjälp att bena ut en sak som bekymrat mig i ett par år & som jag inte riktigt vågat fråga om tidigare.
Jag får ofta som råd, & ser det överallt. När man sätter fröer & sticklingar ska de sättas i sand alt. sandblandad jord.
Jag gör det men det blir ofta inte lyckat. Blir bättre i mer porös jord med mer näring.
Jag förstår poängen att det ska vara mer näringsfattigt med frö & stickling, inga undringar där. Jag tror inte mina sticklingar tar sig bättre i den näringsrika jorden p.g.a näringen utan för mig blir sand & sandblandad jord allt väldig kompakt. Nästan som cement, väldigt hårt packat.
När jag vattnar rinner knappt vattnet ner alls utan lägger sig bara som ett bad ovanpå. I genomskinliga plastkrukor ser jag att fukten inte går ner hela vägen p.g.a detta.
Vad gör jag för fel & hur ska jag tänka/göra???
Satte nyligen rossticklingar, mullbär & clematis -sticklingar i denna kompakta sand/sandblandade jord & det ser inte lovande ut & vattningen är ett problem, som vanligt för mig.
Tänkte sätta några rossticklingar till snart & då tar jag mer näringsrik (men framförallt porös) jord om ni inte kan hjälpa mig lite med detta.

Har även testat att plantera i sand/gräsblandning men även det blir ju sådär kompakt/hårt. Fattar inte alls vad som är galet för mig när vart jag än läser står att man ska göra såhär?