Jennie123
Hej,
Jag har tänkt att sätta en spalje mot grannen för att slippa lite insyn. Problemet är att det är skugga ca. 95 % av dagen och ganska fuktigt just här.
Vad kan tänkas växa (klättra) här? Har fått för mig att Humle kan vara en kandidat men kom med fler tips snälla du.
/Jennie
Titte
Hej! I mina skuggpartier frodas klätterhortensia och murgröna!
Hortenisan växer lite långsamt i början men den belönar dig senare. Den kan dessutom klättra helt själv!
Titte
Fenja
Hej!
Humle är skuggtålig, några till är vildvin (vacker färg på hösten), kaprifol och alpklematis brukar också klara sig bra.
Mvh
Fenja
Ingis
Mitt förslag är gulbladig humle eller pipranka. Piprankan är lite sen i starten men sen tar den fart........
Alpklematis är också ett säkert kort.
kerstin z5-6
Adlumnia fungosa
Ti bee
Vi har satt pipranka på en liknande plats. Tålamod krävs dock, precis som Ingis säger, vår har två taniga grenar och står och stampar. Hoppas att den sätter fart i år, för det vore skönt att få till det där insynsskyddet någongång!
Det är vackert med pipranka tycker jag.
Kanske både klematis och pipranka i en fin blandning?
Jennie123
Tack så mycket alla snälla människor. Nu har jag fått lite att fundera på. Det blir nog någon rolig kombination av 2-3 olika växter.
/Jennie
Ingo
En mycket skuggtålig clematis är Romantica. Den har medelstora blommor som är mycket mörkt lila med gula ståndare. I skuggan ser den nästan svart ut, mycket dramatiskt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon