tyffe
Vår blåbärstry har varit jättefin hela sommaren, blommat och fått bär. På några dagar har den bara vissnat ihop och ser nu ut såhär. Vad kan ha hänt? Den har ju knappast fått för lite vatten med tanke på hur mycket det regnat...

[attachment=71396:IMG_0879__800x533_.jpg]

[attachment=71397:IMG_0880__800x533_.jpg]
Cilla
Och den här Lonicera caerulea var. kamtschatica som ska vara så härdig, tålig och sjukdomsfri...

Jag vet inte vad detta är, troligen ett svampangrepp men vad är svårt att säga. Jag känner inte till och har inte hittat något som ska vara speciellt för blåbärstry heller.

Du ser ut att ha gjort en bra växtbädd också och bladen har inte de typiska tecknen på etableringsproblem.

Problemet kom antagligen med plantan, kanske svamp. Eller så har något underligt växtbekämpningsmedel använts i närheten.

Någon annan som känner igen symptomen?
Eva 33c
Jag hade hoppats på att du skulle kunna svaret på detta Cilla : ) Jag har aldrig sett det heller. Jag har två såna här buskar sen slutet av 90-talet och de har aldrig haft någon form av sjukdom eller ohyra. Inte ens det där som många try-buskar brukar få när "bladen rullar ihop sig och nån äter på dem".
Är den där busken planterad i år, eller sent i höstas? Om det är så, och den vore min skulle jag gräva upp den och se hur rötterna och planteringsgropen ser ut. När jag började intressera mig för trädgård köpte man alltid buskar barrotade, och det gick alltid bra. Sen kom de krukodlade, och då misslyckades jag ibland. Jag lurades av att busken fick gröna blad och såg så fin ut, men den hade inte etablerat sig i marken utan växte bara på den gamla jorden i krukan tills den inte räckte till längre, och så dog den av näringsbrist eller torka. Det märkte jag först när jag tog bort den döda växten, jordklumopen såg ut precis som när den planterades... Rotsnurr, eller att man inte fått ordentlig kontakt mellan jordklumpen och omgivande jord vid plantering, eller att den omgivande jorden inte var så lockande för nya rötter av nån anledning. Numer går det bra igen : )
Gossen Ruda
Ser skumt ut. Med tanke på att det syns ogräs vid roten tror jag inte på exempelvis Stroller combi. Sork som käkat upp rötterna? Går det lätt att dra upp den?
Eva 33c
Ja sork kan det ju också vara. Drabbade en del av mina nypalnterade träd får flera år sedan, det var när grannens katt hade dött. Hon var en fantatsisk sorkjägare : ) Nu har vi nya grannkatter som sköter jobbet.
tyffe
Busken planterades förra våren, och hela förra sommaren var den jättefin, precis som i år. När jag har ruckat lite på den har det inte känts som om den suttit löst, men jag har nog inte varit så värst hårdhänt heller. Jag får väl ta upp den med rötterna imorgon... Vi har kolonilott och har aldrig haft problem med sork förut, och vad jag vet har ingen annan på området det heller. Något bekämpningsmedel har vi inte heller använt. Allting runt omkring växer och frodas, även ogräset som synes smile.gif Kan det vara någon form av röta? Vi odlar på gammal sjöbotten, så jorden är väldigt lerig.
Cilla
Jag går bet, tror det är ett kraftigt svampangrepp snarare än rotsnurr mm men är inte säker. Har googlat om svampangrepp på hela lonicerasläktet, och det närmaste jag fann var denna beskrivning på släktingen kaprifol (nedan).

Med en så kraftig och snabb reaktion som verkar drabba hela plantan och som man inte kan artbestämma skulle jag grävt upp, studerat rötter, skurit i veden, tagit närbilder och sedan bränt/kasserat. Visserligen har somaren varit extremt fuktig och nästa kan bli torrare, kanske kan plantan överleva detta och kanske är angreppet speciellt just för blåbärstry eller för just denna individ, men jag skulle inte ha chansat.

Blåbärstry är som sagt en Lonicera, och kanske kan detta vad-det-nu-är få fäste i andra Loniceras.

Jag skulle tro att SLU kan vara intresserad av att få se bilderna och kanske kan någon där svara med säkerhet.

Leaf Blight of Honeysuckle

Symptoms

Symptoms are commonly seen on young foliage first. Infected areas are initially slightly crinkled or rolled. Veinlets and the tissue around them becomes infected and turns yellow. The affected area later turns brown. Lesions enlarge and coalesce with age. A zone of yellow tissue surrounds the affected area and large veins may remain green while interveinal tissue becomes necrotic. Eventually large areas of the leaf become affected. The tissue becomes brown and dry, causing leaves to curl and twist. Most of the leaves on a shoot may become infected giving the appearance of shoot blight. However, woody tissue is not infected. Premature defoliation occurs with heavily infected leaves. A thin white layer of fungal growth is evident on the lower surface of infected leaves. The mat resembles the type formed with a powdery mildew infection but does not contain black fruiting bodies (cleistothecia). It also occurs on the lower surface of rolled leaves rather than on upper, flat surfaces.

Honeysuckle (Lonicera spp.) is a popular plant used in landscapes and windbreaks in the U.S. and Canada. Unfortunately it has some rather serious diseases and insect problems. One of its most common maladies is leaf blight. This disease occurs from the Great Plains eastward and in the Pacific Northwest. It also occurs in countries outside of North America. Leaf blight can be found in windbreak and landscape plantings but tends to be most severe in nurseries. The causal organism is Insolibasidium deformans (C.J. Gould) Oberwinkler & Bandoni. The host range is limited to the honeysuckle family. Most species and varieties of honeysuckle are susceptible. The fungus overwinters as mycelium and/or basidiospores in dead leaves. Basidiospores serve as primary inoculum. They are released in the spring during periods of high humidity. Optimum discharge of spores occurs between 14-21oC. The optimum range for germination is similar (14-26oC). The greatest amount of infection occurs on leaves less than 20 days old when temperatures range between 59-64oF and the relative humidity is near 100% for two days. The fungus continues to sporulate throughout the growing season during and after rainy periods. Basidia are produced on hyphae that emerge through stomata. A mat of basidia and basidiospores forms on the lower surface of infected leaves. Basidiospores are produced on basidia and serve as secondary inoculum. Conidia are produced on the same fungal mat during the summer. Environmental conditions that favor basidiospore production also favor conidia production. Conidia are not released from the mat. They are presumed to function as resting spores.

Källa http://nu-distance.unl.edu/homer/disease/h...dy/HoLfBlt.html
kerstinbern
Den kom till Storbritannien 2004, men har väl inte beskrivits i Sverige ännu

http://www.ndrs.org.uk/article.php?id=009003
Eva 33c
CITAT (tyffe @ 18-07-2012, 22:35) *
Kan det vara någon form av röta? Vi odlar på gammal sjöbotten, så jorden är väldigt lerig.

Ja, kan den ha drunknat? Om jorden är kompakt och inte dränerar så bra i kombination med denna regninga sommar?
Cilla
Japp, och när man slår på bilder av denna blekrost så liknar den inte bilderna på busken som sattes in här. Däremot stämmer symptomen på texten som jag satte in.

Vi får följa utvecklingen och se. Blåbärstry beskrivs fortfarande som mycket frisk och härdig så detta borde vara ett undantag.

tyffe
Tusen tack för alla svar i den här tråden! Det var rotsnurr som var orsaken till problemet, när jag grävde upp busken var rötterna krukformade, ett och ett halvt år efter att den sattes. Jorden runt omkring var väldigt hård och kompakt, så det verkar som om rötterna inte velat leta sig utåt. Jag har aldrig varit med om något liknande, men någon gång ska väl vara den första smile.gif
Bassam
Hej

Obs

Det är jätte bra att du vet nu, .Vad hände med din växt. om vi gör sökningen tidigt, vi ska få bättre resultat och vi kan överstiga lägsta förlusten.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon