Full version: knoppar som vissnar
elsemarie
Varför blir knopparna på en del rosor alldeles mjuka och vissnar iställetför att slå ut.
Jag köpte en underbar ros, Magna Carta, helt frisk i krukan fina knoppar. När jag sen
planterade den enl.konstens alla regler, beter sig knopparna såsom jag beskrev. Men
även gamla etablerade rosor blir likadana. Vad bör göras, vad fattas dem??
Tacksam för svar.
Kajsa
Det har regnat sååå mycket, här har en massa knoppar blivit bruna klumpar, spelar ingen roll om det är gamla eller nya rosor, eller sorter. Rosorna blir dessutom nedsatta av rosrost, svartfläck som det är mer av i sommar än vanligt. Klipp bort allt fult, jag har klippt ner många en ggn blommade rosor 1/3 för dom har sett så bedrövliga ut. Rosor som remonterar kommer igen i augusti, kanske blir det mer sol då.
elsemarie
Tack. Då vet jag att det är regnets fel, och inte något man kan göra åt, bara hoppas
på att värmen ska komma.
Bassam
Hej

Nu kan du beskära skadad delar och bränna beskäring rester, för att du kan lägga gränsen till sjukdom.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon