Full version: vad kan man så nu?
elsemarie
Finns det någon grönsak man kan så nu?
Åsa, mälardalen zon 2
Beror ju på var du bor men här i mälardalen funkar det ju så morötter, rödbetor, sockerärt, majrova, spenat, rädisor, asiatisk kål, grönkål, mangold + senare under hösten kan man ju sätta vitlök, ska beställa nytt virustestat utsäde här i veckan själv, är hög tid göra det ifall man vill ha bra sorter.
Christa
Jag bor i zon 2 men när jag sått i slutet av juli så är det bara en sak som blivit bra.

Rättika! Dom blev en halvmeter långa och väldigt fina. Hade fått ta i väl förmultnad hästgödsel som har förmultnat tillsammans med torv. Jag blandande in ganska mycket så jorden blev lucker och fin och sedan sådde jag daikonrättika (dom där långa vita) och jag sådde dom på rätt avstånd direkt.

Om man inte är väldigt förtjust i rädissmak så behöver man dock inte så många.
Grönböna
Tydligen funkar asiatiska bladgrönsaker bra i Sverige klimat så här års, när det är för ljust går det i blom för tidigt. Vi bor i zon 1 och ska prova att sätta:

bladamarant,
pak choi
mangold
tatsoi
kailaan (alla frön köpta från impecta)

Har inte prövat än, så ingen garanti att det funkar! Men tydligen ska det vara bra säsong för dem nu!
jo_1
CITAT (Grönböna @ 25-07-2012, 17:00) *
Tydligen funkar asiatiska bladgrönsaker bra i Sverige klimat så här års, när det är för ljust går det i blom för tidigt. Vi bor i zon 1 och ska prova att sätta:

bladamarant,
pak choi
mangold
tatsoi
kailaan (alla frön köpta från impecta)

Har inte prövat än, så ingen garanti att det funkar! Men tydligen ska det vara bra säsong för dem nu!

Vad skoj! Jag har ju precis fått ett gäng fröer ("Oriental leaves") med "Grow It"-tidningen och funderade på hur det funkar med vårt svenska klimat. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jo de flesta asiatiska grönsaker kan man så nu i södra-mellersta sverige, bladamarant är dock tveksamt den växer inte snabbt som andra asiatiska grönsaker + går inte upp i blom vid lång dag. Ofta brukar man förkultivera dem inne i mars-april för att plantera ut i juni så det ska hinna bli något.

Vitlök är ju annars hög tid att beställa ifall man vill ha bra utsäde, men det dröjer ju innan man planterar den jag brukar plantera den i nov. Skickade min beställning till Törnviks frö förra veckan och de börjar leverera lökarna 1sept (ska lagras varmt till plantering).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon