=BC=
Hej!

Har frön av Snow Gum (http://www.australianseed.com/product_info.php/pName/eucalyptus-coccifera-tasmanian-snow-gum/cName/australian-native-eucalyptus) och tänkte prova sätta dom.

Barnen har mormor och morfar i Australien och det vore roligt med ett gumtree i trädgåren.
Bor vid Södertörn, 5 km från kusten. södersluttning och vindskyddat.
Är medveten om att våra vindar är på gränsen vad en Snow Gum klarar även om den växer i områden som kan ha -23C på vintern. Vet inte heller var ifrån mina från är hämtade.
Vid att den fungerar längre söderut i Sverige och i Bergen i Norge med kustklimat.

Frågor:
1. Bör jag sätta fröna i kruka först för att planera ut plantan nästa sommar?
2. Kan jag sätta nu eller måste jag vänta till våren?
3. Står att det ska vara 42 dagars köld stratifiering. Hur kallt måste det vara läst någonstans att köldstratifiering ska vara 1-5C. Fungerar den med valig kyl.
3. Vilket medium ska jag stratifiera i? Någon föreslog vanlig jord. (http://snowpalm.dyndns.org/eucalyptus.html) Andra vermiculit blandat med mull, steriliserat och sedan antimögelmedel. (http://en.wikipedia.org/wiki/Stratification_%28botany%29)
4. Hur viktigt är det med jorden? Väldränerat med sand för att minska kälen? Är tjälendet som dödar perenner med vedartad stam fryser inte grenarna.
5. Läste att man med kalium baserad gödel kan öka socker innehållet i växter och minska köldkänsligheten.
Funderar det?? Hittade ingen sådan gödsel på Garngården. Vilken produkt skulle det vara??

c_shell
Hej! Lyckades du med dina snowgum frön? Jag tänkte testa med det i år. (kommer ifrån Australien så vill också har en lite smak av hemma i trädgården!) På paketet står det att man ska stratifiera de 6-12 veckor i kylskåp (2-5 grader) i blöt sand och sedan inlindrad i plast. Tänkte om man börja nu då kan man plantera ut i maj efter sista frost. På paketet står det att man ska sedan börja med att så de i en kruka täckt med plast. Plantera ut vid 20 cm höjd. Skulle gärna vilja höra hur det gick för dina frön!
strandskatan
Hej på er eucalyptusälskare! Jag har inget snow gum, men frösådda eucalyptus gunnii som står ute skyddat ute under tak för andra vintern i en trälåda, förra vintern frös de inte ner någonting och ser ut att ha klarat den här vintern också. De är nu nästan 2 m höga. Ville bara inge lite eucalyptusoptimism! Bor i zon 1 men i ett öppet blåsigt köldhål.
strandskatan
... och jag sådde utan stratifiering, helt ytligt i vanlig såjord i mars.
=BC=
CITAT (c_shell @ 22-02-2013, 14:21) *
Hej! Lyckades du med dina snowgum frön? Jag tänkte testa med det i år. (kommer ifrån Australien så vill också har en lite smak av hemma i trädgården!) På paketet står det att man ska stratifiera de 6-12 veckor i kylskåp (2-5 grader) i blöt sand och sedan inlindrad i plast. Tänkte om man börja nu då kan man plantera ut i maj efter sista frost. På paketet står det att man ska sedan börja med att så de i en kruka täckt med plast. Plantera ut vid 20 cm höjd. Skulle gärna vilja höra hur det gick för dina frön!

Nej. Nyinflyttad i fjol och han inte med. Kom från Melbourne i förgår och ska ska ordna det imorgon medan jag botar jetlaggen. Frun kommer därifrån och visst vore det roligt att visa barnen en Eucalyptus i trädgården.

Gissar att beskrivnnigen på paketet är för australiensiska förhållanden där man inte kan garanter kyla.
Min ide är att:
-fukta frön på hushållspapper.
-plantera i kruka med leca kulor och jord och bara ställa ut.
-ha eventuella plantor i kruka nåt år sedan i väldreänerad jord i skyddat söderläge

Jag bor på Södertörn och det är väl inte sannolikt att Snow Gum överlever här.
Såg någon som odlade en i Bergen men dom har ju kustklimat.
Det ska tydligen finnas Snow Gum i områden där det är ner till -23C. Det är ju svårt att veta var frönen man köpt är plockade. Jag fick mina från en firma i WA. Helst skulle man väl försökt få frön plockade på hög höjd i Tasmanien.
kerstin z5-6
Gör det inte svårare än det är. så i vanlig såjord, ställ ute med plast över ..gör lite hål och låt ej torka ut.
oliv

Jag sådde eucalyptus globulus + citriodora (?stavning), skulle stå 1 vecka inne, och står nu i 8 grader. De grodde redan efter 3 dagar inne...
strandskatan
Kul, oliv! Ibland blir man verkligen glatt överraskad!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon