Vi skall strax tvätta husfasaden för att sedan måla om huset, och har köpt denna fasadtvätt:
http://www.alfort.se/sv/varumarken/nitor/n...utan-blekmedel/Med deras vanliga fasadtvätten (med blekeffekt) skall man tydligen skydda sina buskar och rabatter, men frågan är om även denna, mildare variant kan också skada plantorna?
Någon som vet?
Väldigt tacksam för råd, vi skall tvätta redan idag.
Piccante
17-07-2012, 12:00
I länken du bifogade finns ju ett säkerhetsblad på svenska. En pdf på 8 sidor med ekotoxikologiska test och all säkerhetsfakta.
Nu är det bara testat på fisk, råtta och alger men pH-värde på 9,6 är ganska högt o borde ge akuta frätskador även om det på sikt är biologiskt nedbrytbart och inte bedöms som farligt.
mamamaggan
17-07-2012, 12:12
Ojdå , jag ska också tvätta delar av fasaden som fått svarta ( mögel ? ) fläckar. Undrar om det är samma medel .
Man sa på färghandeln att det skulle vara ofarligt för växter men jag måste ha gummihandskar för att inte skada händerna.
Tack så mycket för hjälpen! Jag såg faktiskt inte infobladet. Men hann nu kolla den precis innan vi påbörjade.
Jag täckte över mina älsklingsplantor och hoppas att resten klarar sig. Inte mycket att göra när man måste tvätta inför fasadmålning.
Tack igen!!