Full version: gammal perenn?
skogstorpare
Hej!
Har én igenvuxen rabatt som varit på samma plats sedan 30-talet.
Någon som vet vad detta är för växt? Ska ta bort ett gammalt land och vill flytta en del blommor. dör de om jag gör det nu i juli
kerstin z5-6
Det är Violkungsljus- verbascum phoenicum,de har pålrot så gräv djupare än du tror, de kan hänga och se lite ledsna ut efter flytt,men repar sig oftast om du vattnar.
skogstorpare
Hej. tack. ville bara skicka én bild med bladen med då jag tycker kungsljus verkar ha annorlunda blad. smile.gif säger du att det är det ändå tror jag dig. smile.gif
Monarda
Det finns många sorters kungsljus men det här är, som Kerstin säger, ett violkungsljus. Ser att du även har randgräs i bakgrunden, se upp för det, kan bli ett besvärligt ogräs.
skogstorpare
Tack för svar. én violkungsljus utan bladrosett då. För bladen följer stammen, blomman är ca 50cm hög. hoppas jag kan flytta den. får man frö från dem?
skogstorpare
Eller bladrosetten är kanske kvävd av all kirskål. smile.gif
Monarda
Gick ut och fotade ett par av mina egna, dom har visserligen en rosett nertill men annars är dom ju väldigt lika. Det går jättebra att ta frön från dom och dom självsår sig också rikligt. Tyvärr har mina ramlat omkull av allt regnandet.

[attachment=71406:DSC_0004.jpg]

[attachment=71407:DSC_0005.jpg]
skogstorpare
Ja de är ju jättelika. smile.gif kan du inte ta én bild på bladen under blommorna? smile.gif de på blomstängeln. smile.gif vore jättesnällt. smile.gif
Monarda
Här kommer bladen!

[attachment=71416:DSC_0016.jpg]

[attachment=71417:DSC_0017.jpg]
kerstin z5-6
[attachment=71418:fwrhcok3...43uyiioj.jpg]Observera att V.phoenicum och V.chaxii album tex ser helt olika ut,phoenicum har vekare stänglar men ofta fler samt en mindre bladrosett än tex de franska kungsljusen.De hör till samma släkte men är olika växter
20d.jpg
V.Chaxxi album med bladrosett
skogstorpare
Tack för alla fina bilder. mina blad ser likadana ut. bara rosetten längst ner som saknas. ska låta denna blomma över där den står och ta frö på den och sedan försöka flytta den till ny plats. smile.gif verkar bara finnas en enda överlevare bland kirskålen och trädgårdsprakttryen (heter väl de gula). ser ut som att en riddarsporre försöker pressa sig upp jämte den med ska rädda den med. smile.gif.
Jultorpet
CITAT (skogstorpare @ 18-07-2012, 00:39) *
Tack för alla fina bilder. mina blad ser likadana ut. bara rosetten längst ner som saknas. ska låta denna blomma över där den står och ta frö på den och sedan försöka flytta den till ny plats. smile.gif verkar bara finnas en enda överlevare bland kirskålen och trädgårdsprakttryen (heter väl de gula). ser ut som att en riddarsporre försöker pressa sig upp jämte den med ska rädda den med. smile.gif .

Det gula är praktlysing, kan också bli ett invasivt ogräs om den får härja fritt!
skogstorpare
CITAT (Jultorpet @ 18-07-2012, 01:27) *
Det gula är praktlysing, kan också bli ett invasivt ogräs om den får härja fritt!

Jo, det vet jag. vi ska sätta dem så gräsklipparen tar den om de sprider sig. de får bara "sitt hörn" just det ja lysning hette de ju. wink.gif prydnadsgräset vet vi inte men det behåller vi nog inte. det växer ju inte lika tätt som de gula. även om vi skulle ge det ett "hörn". Kanske kan blanda det och trädgårdspraktlysningen och låta dem slåss om sitt hörn. får fundera på det. Vår lilla violkungsljus vill vi väldigt gärna ha kvar. smile.gif
Monarda
Här är ett annat kungsljus som inte lägger sig i första taget, är dock inte säker vilken sort det är. Självsår sig rikligt och just det här exemplaret har hittat till den här rabatten på egen hand.

[attachment=71432:DSC_0034.jpg]

[attachment=71433:DSC_0038.jpg]
skogstorpare
Så fina. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon