Full version: Någon som testat?
Mia i trädgården
Kom på en (tokig?) fundering. Är det någon som provat el läst om det går att påskynda övervallning av snitt på träd med pil el sälg? Jag läste att de innehåller mycket tillväxthormon och att man kan använda små bitar av pil o sälg i vattnet när man skall rota sticklingar.

Frågan är då om ämnet påskyndar övervallning om man spreja snittet flera gånger m vatten som pil/sälg bitar legat i.

Någon som vet om pil o sälg övervallar snabbare än andra träd/buskar? I så fall kanske det skulle funka, eller? confused.gif
Cilla
All egen forskning på träd är bra!

Pil och sälg övervallar inte snabbare än andra, men de växer fort långt upp i åldern. Många andra trädslag som har längre tid att leva växer lite långsammare när de kommit över tonåren. Pil och sälg hör till dem som inte lever så länge.

Övervallningen av snitt har ju i första hand med årstillväxten att göra. Grenkragen växer i takt med trädet. Men det finns också andra skillnader. Jag tycker själv att pil övervallar långsamt och dåligt, förutom där snitt sker som leder till skottillväxt. Då hjälper de nya grenarna och deras grenkragar till med att täcka snittöppningarna.

Sälg likaså, inte särskilt snabb övervallning.

Jag tror själv att övervallning har med tillväxt, art och ev individens vitalitet att göra (kanske något utöver tillväxten) och jag är tveksam till att en behandling lokalt kan stimulera övervallning.

Däremot vet jag många som använder klippta pilskott för att stimulera rottillväxt på andra arter. Om det har effekt eller inte vet jag inte, men omöjligt är det inte.
Mia i trädgården
Tack Cilla, du är ett säkert kort på mina "småudda" frågor! ;-)

Det du skriver låter klokt o sannolikt. Jag kanske gör några försök med att jämföra övervallning mellan min sälg o mina äppelträd. Jag gör snitt i båda som är av samma storlek o förutsättnignar m ljus, nära stam m.m. o ser vem som hinner övervalla först! Spänningen stiger... snabba puckar lär det inte bli utan en tävling som sträcker sig över några år! ;-)

Jag Kanske även provar m att spreja m sälg/pil vatten o se om det kan ge någon märkbar skillnad.

Håller just nu på med några test med rotning i "hormonvatten" bestående av Sälg+pil i vatten, sälg i vatten resp Pil i vatten. Tog 3 olika typer av kvistar i varje burk med vatten för att jämföra,

1) fläder som jag antog skulle rota sig först
2) Lind som jag inte hade så stora förhoppningar för
3) Äpple, som jag hade ingen förhoppning för

Nu efter 2 veckor, 2 dygn i Hormonvatten o sedan vanligt vatten, så har äpplet helt gett upp, flädern har fortfarande gröna blad o ev några upphöjda prickar på stjälken och linden har faktiskt börjat ge små små rötter o nya små blad på gång. Får se om det orkar hela vägen..... bara kul att testa. flirting.gif
Cilla
Kul! Berätta gärna hur det går för sticklingarna senare också!

Sälg har jag misslyckats med i sandblandad krukjord, men nu har jag lyckats att få fram rötter genom att sätta dem i vas. Tog tid bara, från påsk till för en månad sedan.

Om du gör testet på sälg och äpple - beskriv tillväxten hos båda träden du väljer också. Dvs om sälgen växer med 25 cm/år de senaste åren och äpplen med 10 cm så blir jämförelsen beroende av det. Då får man räkna bort effekten lite beroende på den skillnaden också, om du förstår vad jag menar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon