Full version: Kobrakalla
bellaobert
Jag har precis köpt en kobrakalla som har fina rötter och en "pinne" som är ca 10 cm, inga blad ännu med andra ord. Nu behöver jag lite råd om hur och var jag ska/kan plantera den, friland, sol, kruka mm. Jag bor i skåne, kan någon ge mig lite tips!
Jultorpet
Jag har en kobrakalla som växer i min våtbädd, ganska skuggigt och har klarat sig där i flera år. Bor i zon 4.
Eva 33c
Kobrakalla är ett samlingsnamn för Arisaema-släktet. Det finns många arter och de är olika härdiga, från krukväxtstandard till härdiga på friland långt upp i Sverige. De har också varierande önskemål om växtplats. Så du bör nog precisera vilken art du köpt för att få rätt råd. Själv har jag Amurkobrakalla, Arisaema amurense, och den växer fint ute i en torr och skuggig rabatt sedan ett antal år och blir större och får fler blommor varje säsong. Sen har jag Arisaema triphyllum som övervintrar också ute, men inte så länge än. Och i år har jag sått Arisaema sikokianum där ett frö grott, vi får se hur den ser ut nästa år...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon