freitag
17-07-2012, 15:10
Vilka klätterväxter (perenn) klarar torrt och soligt läge? Vi har en kapifol som växer och frodas kring grunden av huset i uruselt grus, men den står i väst/norrläge. Detta gäller lite bättre jordläge, men en södervägg. Kan vara rejält blåsigt också. Men rakt mot söderväggen, sällan ost eller väst. Tack på förhand!
Alexander-VG-zon3
17-07-2012, 15:32
Vilken zon är det ?
För zon 1-2 möjligen kallare zoner i bra lägen skulle Trumpetranka trivas behöver mycket värme och sol för att trivas och tål viss torka.
Härdig vinranka skulle också fungera.
freitag
22-07-2012, 17:51
CITAT (flaxss @ 17-07-2012, 16:32)

Vilken zon är det ?
För zon 1-2 möjligen kallare zoner i bra lägen skulle Trumpetranka trivas behöver mycket värme och sol för att trivas och tål viss torka.
Härdig vinranka skulle också fungera.
Zon 2. Trumpetrankan såg rolig ut!
Alexander-VG-zon3
22-07-2012, 18:22
Det finns två arter Campsis grandiflora (från sydöstra och östra Asien) och Campsis radicans (från sydöstra/östra och centrala USA). Av Campsis radicans finns där två namnsorter som är ganska vanliga i Sverige den ena är 'Flava' som har små gula blommor och sorten 'Flamenco' med orange blommor.
Av arterna är Campsis radicans den härdigaste, medan Campsis grandiflora bara för skydda lägen i sydligaste Sverige.
Av dessa två arter har man skapat en hybrid som heter Campsis x tagliabuana, tror denna hybrid är vanligast i Sverige och då sorten 'Madame Galen', denna namnsort har jag själv i nordöstra skåne i zon 1-2 på en sydväst vägg och den har aldrig frusit ner och växer väldigt mycket varje år.
Dom kan vara lite svåra att få till att blomma i Sverige och kan ta några år efter plantering innan dom gör, men när dom väl trivs och är etablerade och blir ''blommogna'' så är dom väldigt vackra och enastående.
Gröna mormor
15-08-2012, 13:28
Jag köpte en trumpetranka i Österrike för sex år sedan och den står i torrt läge mot en södervägg. Den blommade inte dom första åren, men i år har jagnästan tio blomklasar.
Annars slår jag ett slag för kaprifol - doften underbar, blomman vacker. Härdig och anspråkslös här i södra Bohuslän, zon 1-2 (där jag i och för sig mest har vilda).
freitag
15-08-2012, 22:04
CITAT (EKLO @ 15-08-2012, 17:48)

Annars slår jag ett slag för kaprifol - doften underbar, blomman vacker. Härdig och anspråkslös här i södra Bohuslän, zon 1-2 (där jag i och för sig mest har vilda).
Det blev kaprifol! Och sedan har jag grävt ut rabatten lite och fyllt på jord, där ska jag testa någon härdig ros. Så får vi se hur det går
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.