Leopardcookie
Är det för sent att fröså jättevallmo på friland om man vill ha blommning i år?? Eller finns det färdiga plantor att plantera ut? Är nykär i denna!
CillaM
Jo, det är försent att så den för blomning i år. Men så den ska du göra ifall du har frö, nästa år kommer den säkert blomma. Men på friland skulle jag inte vilja ha den, perenn och enorm fröspridare som den är. Kan bli ett rejält ogräs i framtiden, som är oerhört svår att få bort om man ångrar sig. Välj ut ett ställe, eller två, gräv och så, skulle jag ha gjort ifall jag vetat vad jag vet nu whistling.gif
Jultorpet
Jag sådde jättevallmo tidigt förra året och de har inte blommat förrän i år!

CITAT (CillaM @ 17-07-2012, 20:51) *
Jo, det är försent att så den för blomning i år. Men så den ska du göra ifall du har frö, nästa år kommer den säkert blomma. Men på friland skulle jag inte vilja ha den, perenn och enorm fröspridare som den är. Kan bli ett rejält ogräs i framtiden, som är oerhört svår att få bort om man ångrar sig. Välj ut ett ställe, eller två, gräv och så, skulle jag ha gjort ifall jag vetat vad jag vet nu whistling.gif

Är det sant att den självsår sig ogräsartat hos dig???

Jag har haft jättevallmo i många år men vet inte om jag sett en enda självsådd planta! Hade sork i den rabatten där de växer för ett antal år sedan och efter det kom det upp en del nya plantor på andra ställen men det berodde antagligen på att de flyttade på rotdelar som sedan bildade nya plantor, men annars.... nej, den håller sig strikt på sin plats!
Leopardcookie
Ska jag så den redan nu för nästa år? Vad menar du med att gräva? smile.gif Gräva upp en ny plats till dom?
Eva 33c
Min erfarenhet är också att de inte blommar första året när man sått dem. I år sådde jag jättetidigt, inne i januari, en sort som heter Beauty of Livermore, som ska vara rent röd (köpta fröer från Jelitto) och har fina plantor men ingen kommer att blomma i år. Jag sådde så tidigt just för att testa om de skulle blomma redan i år. Men icke... Men nästa år så.
De jag har sen tidigare självsår sig mycket ja, fast inte så långt ifrån sin ursprungsplats. Jag känner ju igen småplantorna och brukar ta bort dem. Det är lätt när de är små, men svårt om de blivit stora...
Robbanp
Här har det inte heller dykt upp en enda fröplanta på de 6 år vi bott här.
Eva 33c
Ja självsådderna är lite lustiga. För jag har två rosa plantor på ett annat ställe i trädgården än de jag refererade till ovan, och där har jag aldrig hittat självsådder, inte heller efter den vita som står bortglömd i en övervuxen rabatt, kom jag på nu... Vill man försäkra sig mot självsådder kan man förstås klippa av fröställningarna innan fröet mognat. Jag har dock aldrig gjort det, hinner liksom inte med : )
Jubbe063
De kan självså sig rätt duktigt. Men frön som man vill ska gro gör det aldrig, de dyker bara upp om man inte vill ha dem eller på fel plats *skratt*

Men så ogräsaktig är de inte, är hur lätt som helst att klippa bort frökapslarna så fort de blommat över. Tar ju några veckor för fröna att mogna där inne så man kan med lätthet hinna med att rensa bort dem ;-)
Eva 33c
CITAT (Jubbe063 @ 18-07-2012, 13:58) *
så man kan med lätthet hinna med att rensa bort dem ;-)

Ah, pikar du mig laugh.gif
Jubbe063
CITAT (Eva 33c @ 18-07-2012, 14:16) *
Ah, pikar du mig laugh.gif

He he he, kan kanske se så ut :-) Men nej, hade inte den tanken alls när jag skrev :-)
CillaM
CITAT (Jultorpet @ 18-07-2012, 01:36) *
Jag sådde jättevallmo tidigt förra året och de har inte blommat förrän i år!
Är det sant att den självsår sig ogräsartat hos dig???

Jag har haft jättevallmo i många år men vet inte om jag sett en enda självsådd planta! Hade sork i den rabatten där de växer för ett antal år sedan och efter det kom det upp en del nya plantor på andra ställen men det berodde antagligen på att de flyttade på rotdelar som sedan bildade nya plantor, men annars.... nej, den håller sig strikt på sin plats!

Jag älskar också mina jättevallmo och jag älskade dom ännu mer för 12-13 år sen, det var innan jag insåg vilka gigantiska rötter de får o att det nästan är omöjligt att bli av med de bestånd som tar sån stor plats. Myrorna gör sitt jobb med att sprida fröerna när de faller ner, OM jag inte hinner att klippa kapslarna. I det här fallet gör jag det, men med den engelska vallmon får jag gå 3 gånger i veckan och klippa överblommade vallmos... från maj månad till oktober crying.gif
octachoron
Jag har t o m spritt ut frön från mina orientaliska (perenna) vallmo och inte fått en enda fröplanta. Dock har en klarat att slängas i komposten och sedan dykt upp i en ny rabatt året därpå.
kerstin z5-6
Perenna växter blommar inte år ett.Sådd av perenner gör lättast tidig höst eller vårvinter.Så i sålåda! Inte på jorde.De är så lätta att rensa bort då.
Förflytta vallmo tidigt när de är trådar i princip nya krukor djupa med bra jord.
Plantera ut sen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon