Jag har vad jag tror är ett päronträd (nyss flyttat his så jag är inte säker) som har fått lite svartfläckiga blad och frukt-kart som blivit svart o trillat av.
Nåt stort fel är de ju men exakt vad och kan jag göra nåt för att rädda trädet?
Hej
Det är svamp sjukdom, svampen heter ( Podosphaera leocoricha ), du kan bekämpa den:
1 Ta bort skadad delar och bränna dem.
2 Du kan spreja på vatten som blandad med bikarbonat.
3 Du kan plöja marken på vinter några gångar för att svamp sporer ska lägga under jord så svampen kan inte komma nästa år eller smita andra växt.
4 Ta bort ogräs.
H.Bassam
Hej asali!
Kika här och se om bilderna liknar det ditt päronträd har. Här finns också svar.
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=115987Om det är ett stort träd klarar det att förlora i stort sett hela bladmassan nu utan problem, och i stora lite äldre päronträd får man räkna med att både svamp och annat tar en del både av frukt och blad utan att det är större fara.
Men håll koll, sätt in bilder om du kan och beskriv gärna hur stora angreppen är i förhållande till all bladmassa/frukt.
Ja de liknar dom bilderna. Nu är de så att de ena trädet, de mindre, är de nästan överallt så de blir nog väldigt svårt att bara plocka blad, hur gör jag då, ska man kapa varenda gren??
Sen har jag upptäckt att de är lite på ett annat träd också men där kan jag nog gå in o plocka o kanske ta nån gren bara.
Kan man köra de på tippen el måste man själv bränna upp då tro?
Hej
Det är naturligt att blad kommer att falla, dessa blad bär svamp sporer. Så du kan samla dem och bränna, eller vänder dem under marken, Du kan göra detta Om plöjd marken flera gångar i hösten och vinter.
H.Bassam
Om det är stora mängder, vänta tills de faller och räfsa upp och bränn. Eller kör till tippen. (Där kanske de får ingå i den "utmärkta jord" de tillverkar. Problemet med denna utmärkta jord får man försöka lösa på annat sätt.)
Okej, så om jag låter allt vara i år och bränner alla blad/frukt fallar ner. Räcker de då om jag nästa år har koll och plockar bort blad direkt om de har samma utseende som nu? Hela trädet är nu täckt av svarta blad.
Du måste få mer koll på vad det är. Läs länken tidigare och undersök vad det kan vara, eller sätt in fler bilder här med blad, större partier på trädet, närbild årsskott, genomskurna frukter så kan du få fler råd.
Hej
ٍSnart som vanligt alla blad kommer att falla , du kan samla dem och bränna, och det är bäst om du kan plöja marken flera gångar på vinter för att sporerna ska lägga under marken och sporerna ska inte ha chansen för att leva och smitta växter nästa år.
H.Bassam
Om vi koncentreras oss frukten; blir karten lite extra runda i formen, svartnar och blir mjuka, är det troligen pärongallmygga. Om man skär upp en frukt medan den sitter på trädet eller strax efter att den har ramlat ned och hittar små vita larver, är saken klar. Larverna kryper ur karten och förpuppas i jorden, där kläcks de nästa vår och honorna lägger ägg under blomningen.
Ett sätt att bryta cykeln är att lägga t.ex. en pressening under trädet och samla upp karten och destruera dem.
Finns det gott om andra angripna päronträd i närheten, så hjälper det inte så mycket om man själv samlar in angripna kart.
Fläckar på blad kan ha många olika orsaker, t.ex. pärongallkvalster, päronskorv, päronrost
Hej
det är viktigt att vi döda generationerna som sover under vinter, som ägg och sporer. detta kan vi göra genom:
1 bränning av avfall skadat blad och frukt.
2 Ta bort ogräs.
3 plöja marken på vinter,
4 Spreja träd på vinter olja (det finns färdigt förpackning i affären).
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.