Full version: Identifiering
IngridL
Kan någon hjälpa mig? Den här blomman är ca 1 m hög, är en perenn med rikt förgrenat rotsystem och blommorna doftar ljuvligt.

[attachment=71423:IMAG0443.jpg]
kerstin z5-6
[attachment=71425:064.JPG]Det är en sidenört närmare bestämt en Asclepias syriaca.
Väldigt trevlig och väldoftande,ogillas av allehanda skadedjur och borde odlas mer:)
Blommorna är väldigt lika krukväxten Hoya.
IngridL
Tack så hemskt mycket!
Jultorpet
CITAT (IngridL @ 18-07-2012, 12:02) *
Kan någon hjälpa mig? Den här blomman är ca 1 m hög, är en perenn med rikt förgrenat rotsystem och blommorna doftar ljuvligt.

[attachment=71423:IMAG0443.jpg]

En sidenört, Asclepias, är det helt klart men jag tror inte att de är en Asclepias syriaca. Jag skulle snarare gissa på rosensidenört i så fall, Asclepias incarnata.
kerstin z5-6
Nej det är inte en incarnata -dels har jag sått den själv, dels har de helt andra blad , tunnare och smalare.

Incarnata
Jultorpet
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-07-2012, 20:20) *
Nej det är inte en incarnata -dels har jag sått den själv, dels har de helt andra blad , tunnare och smalare.

Incarnata

Ja, du har helt rätt. Jag har också sått incarnata själv och bladen är smalare, tittade nog mest på blommorna och de stämmer ju något bättre än de på syriaca, och även färgen på hela växten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon