Mia i trädgården
Min sälg har fått någon sorts illorange/ljusorange beläggning på baksidan av bladen. Det är lite pulveraktigt för knäpper man på bladet flyger en del pulver iväg. På ovansidan av bladet är det orange ganska distinkta prickar som syns lite här o där, mest mot bladspetsen, men inget pulver på ovansidan. Undersidan är på vissa blad täckt till ca 50% m pulvret som liksom flyter ut.

Bara årsskotten är drabbade, och mer på ena sidan av trädet (mot mitt äppelträd) och mest högst upp i trädet.

Någon som kan klura ut vad det kan vara utan bild? Är det något farligt som kan smitta till mina äppel o körsbärsträd?

(ursäkta de lite icke fakta-termerna m "pulver", kommer inte på bättre benämning nu ;-)
Gossen Ruda
Låter som något mögelangrepp och pulvret är säkert sporer. Bara att se tiden an, det mesta brukar gå över av sig själv.
Åsa, mälardalen zon 2
Låter som någon rostsvamp för mig, finns flera rostsvampar som går på Salix-släktet. Och det är ingen fara för äppelträden, svampar hoppar inte runt på alla växter hursomhelst. Finns dock en rostsvamp på salix som kan gå på vinbär. Växterna klarar dock angreppen bra och man har ofta problem nått/några år och sedan försvinner det. Har fått rost på en vinbärsbuske tidigare och gjorde ingenting och smittkällan vara troligtvis all energiskog runtomkring, nästa år fick jag ingen rostsvamp alls och jag gjorde ingenting.
Bassam
Hej

Det är rostsvamp , och svampen heter ( melampsora ), och den skadad bara Sälg träd, så de kan inte skada äpple träd.
Om du vill bekämpa dem, kan du göra så:

1Ta bort nedfallna blad för att de har Svamp sporerna, du kan samla dem sen bränna dem eller vänder dem i jorden (man kan plöja jorden fler gångar på vinter).

2 lägg inte mycket kvävegödsling, och undvika kalium brist.

H.Bassam
Cilla
Det är i stort sett bara att njuta. Rost, Melamspora salicina, dödar sällan sälg även om den kan vara ett problem enstaka år.

Mia i trädgården
Tack för era svar. Skönt att höra att det inte är farligt. Ganska fräck färg faktiskt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon