Pia L
Vad är detta, växer hos dotterns kompis som undrar vad det är, ett litet träd som blommar för första gången.

[attachment=71427:img_2946...b2000a3e.jpg]
Eva 33c
Rosenhagtorn, Crataegus x media 'Paul's Scarlet', är det väl, tror jag i alla fall...
Pia L
Tack så jättemycket för snabbt och rätt svar :-)
Cilla
Om det slutar regna - vattna trädet och beskär inte för trädets skull!
Man får behandla Paul's Scarlet lite som en prinsessa, för det är en sort som gärna drar på sig problem om det försvagas. En ljuvlig prinsessa på ärten...
Pia L
När jag läser om Rosenhagtorn så står det att den har taggar på grenarna, men enligt hon som har den så saknas taggarna.....eller rättare sagt det finns inga. Var ska dessa sitta och är dom väl synliga? Om det nu inte är en Rosenhagtorn, vad skulle det då kunna vara?
Huggorm
CITAT (Pia L @ 19-07-2012, 21:45) *
När jag läser om Rosenhagtorn så står det att den har taggar på grenarna, men enligt hon som har den så saknas taggarna.....eller rättare sagt det finns inga. Var ska dessa sitta och är dom väl synliga? Om det nu inte är en Rosenhagtorn, vad skulle det då kunna vara?

Det är utan tvekan en rosenhagtorn, eller åtminstone en rödblommande hagtorn. Löven är mycket karakteristiska. Saknas tornarna är det bara bra, man försöker ju få bort dom när man avlar fram trädgårdssorter, även om man inte alltid lyckas helt.
Cilla
Ja det är ingen tvekan rosenhagtorn, men om det är just sorten Paul's Scarlet är jag inte bombis på. det är dock den vanligaste sorten och den ser ut så här i blommorna.

Hagtorn har tornar, dvs 2-6 cm sylvassa oregelbundet sittande taggar som egentligen är tillbakabildade grenar. Men de rödblommande rosenhagtornen har färre än de vitblommande sorterna, och när jag tänker efter så har jag också sett rosenhagtorn utan tornar alls.
Pia L
Tack ännu en gång, jag var osäker på om den fanns utan taggar men tyckte också att den var i det närmare identisk med den länkade bilden, nu har hon ett namn på trädet som hon hade tänkt såga ner.
Cilla
Ja, och ett skäl kan också vara det språkliga. Jag har märkt förut att när man letar efter taggar så ser man inte tornarna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tagg

Eva 33c
CITAT (Cilla @ 19-07-2012, 23:34) *
Ja det är ingen tvekan rosenhagtorn, men om det är just sorten Paul's Scarlet är jag inte bombis på. det är dock den vanligaste sorten och den ser ut så här i blommorna.

Finns det fler sorter av rosenhagtorn? Jag har fått för mig att det bara finns denna 'Paul's Scarlet'. Kollade med namnlistan i SKUD och där är det enbar den hybriden om kallas rosenhagtorn. Vore kul att veta om det fanns fler kloner av rödblommande hagtorn.
Cilla
CITAT (Eva 33c @ 20-07-2012, 17:56) *
Finns det fler sorter av rosenhagtorn?

Ja det finns, men jag kan inte hitta den artikel jag läste på svenska om rödblommande sorter. Kanske någon annan minns? Kan ha varit i Hemträdgården, i Viola, i SLUs skrifter någonstans... En artikel med bilder på olika rödblommande varianter. Eller var den på engelska kanske... Ju mer jag försöker komma på vad jag läste det desto dimmigare blir minnet.

Här bekräftas det också, men utan att sorterna visas! http://www.geograph.org.uk/photo/173609

När man slår upp med "red hawthorn" på google kommer bilder på träd och röda blommor som skiljer sig från varandra en hel del. Jag är säker på att det finns olika sorter, men kanske bara en säljs i Sverige? Synd i sådana fall för det är en massa problem med Paul's Scarlet!

Här fann jag namn på en annan sort! Crimson Cloud! Fin den med.

Eva 33c
Vilka fina buskar! Kanske är det bara en namnfråga, att just Pauls Scartlet har fått det svenska namnet rosenhagtorn. Jag hittade denna rödblomande, men enkla variant av hagtorn på POMs sida. Den skulle jag vilja ha : ) Där fanns också denna, dubbla men ljust rosa variant. Vill jag också ha... Båda dessa kallas dock för hybridhagtorn.
Huggorm
Kollar man på löven på bilderna som Cilla postade så ser man dessutom att det är olika arter av hagtorn, trubbhagtorn, rundhagtorn och spetshagtorn, jag kan inte hålla isär dem men ser att det är olika
Cilla
Vad bra Eva33c och Huggorm! Då har vi klurat ut det. Det finns alltså rödblommiga varianter både som sort på rundhagtorn och trubbhagtorn. Kanske på de andra också, vem vet. Och så finns hybrid mellan rund- och trubb med sorter på...

De här hagtornen för en lite ojämn kamp om uppmärksamheten tycker jag. De blommar när allting annat blommar, och det är inte lätt att få ögonen på sig då. Och de får härligt röda bär när alla träd står och skimrar i eldsfärger.

Jag kikar mest på dem under blomning förstås, och sedan sent på hösten när de fortfarande behåller sina glänsande bär.

Korallhagtorn (C. rhipidophylla var. lindmanii)
Rundhagtorn (C. laevigata)
Spetshagtorn (C. rhipidophylla var. rhipidophylla)
Trubbhagtorn (C. monogyna)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon