Full version: En till larvfråga
Monarda
Rensade bland vissna pioner idag och hade så när satt handen på dom här borsten fear.gif Nu vill jag gärna veta vad det kommer att bli.

[attachment=71429:DSC_0021.jpg]
Gossen Ruda
Det skall bli en Allmän fjädertofsspinnare, om den nu inte fått nytt namn. Lever på lövträd och buskar.
Monarda
Tack Ruda, tänkte väl att du skulle klara det! Tydligen gillade den pionerna bättre. Men vad menar du med nytt namn? Byts det ut av någon anledning ibland?
Gossen Ruda
CITAT (Monarda @ 18-07-2012, 22:24) *
Tack Ruda, tänkte väl att du skulle klara det! Tydligen gillade den pionerna bättre. Men vad menar du med nytt namn? Byts det ut av någon anledning ibland?

I samband med svenska artprojektet och Nationalnyckeln skulle/skall man ge alla djur och växter svenska namn. Ett ganska meningslöst projekt för en del namn blir otroligt krystade. Samtidigt såg man över alla befintliga namn och ändrade och stuvade om många. I mitt tycke lika meningslöst, resultatet blir att alla befintliga böcker blir svårlästa. Nationalnyckeln blir lite av en bok skriven av kungen av Tsin, Chi-Huang-Ti, som ville att historien skulle börja med honom.
Monarda
Låter ju som ett fullkomligt idiotiskt tilltag! wacko.gif
Gossen Ruda
Nu har arbetet på nyckeln avstannat så jag kanske aldrig får se resultatet av namnkommitéens förslag på svenska namn på rovsteklar. Exempelvis släktet Crossocerus. 30 arter varav kanske 5-10 på något sätt sticker ut. Övriga är små svarta djur från 3 mm längd upp till mindre än 10 mm. Alla lever på bladlöss och för att artbestämma dem krävs stereolupp eller mikroskop. Svenska namn på gruppen kan bara bli krystade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon