Nu har jag upptäckt att de är något konstigt med mitt bigarå/körsbärsträd också, dels så är blir vissa bär ruttna och så är vissa bladen buckliga, hur gör jag nu?
Jag har frågat tidigare om ett päronträd som har svarta blad och svart kart som ramlar av, träden står brevid varandra, kan de vara något som smittat?
Om buckliga bladen sitter i skottspetsarna så är det med stor säkerhet körsbärsbladlus. Den tillhör körsbärsträden mer eller mindre och träden har inte så stora problem med den som det ser ut. Det är liten del av bladmassan som påverkas och bladen har rätt mycket av sin funktion kvar även om det ser bedrövligt ut.
Är det ett litet träd, nyp av bladen, kassera. Är det ett stort träd och det är skottspetsar - strunta i det och sjung ett lov för naturliga fiender (som kommer).
Allehanda insekter och svampar tycker om körsbär, man får i lite större träd räkna med att dela med sig. Drabbas mer än hälften av de bär man tänkt plocka till skörd kan du sätta in bilder här. Dela på några skadade bär med en kniv också. Notera om det är samma eller olika skador.
Som sagt, vi människor är inte ensamma om att gilla körsbär. Det gäller att ha så stora träd eller så många att det räcker till alla :-).