Full version: Mer identifiering!
Jultorpet
Har en klängväxt i min trädgård som jag gärna skulle vilja veta vad det är. Har letat men inte hittat den, vet liksom inte vad jag ska söka på.
  • Den vissnar ned och växer upp ända från marken varje år.
  • Bladen sitter som i en ring runt stammen vilket syns längst till höger på bilden.
  • Blommorna är pyttesmå gulgröna tofsar som sitter på långa slingor, syns också på bilden.
  • Har inte fått några frökapslar på den här hemma men där den växte när jag fick tag på den fanns även frökapslar med speciell form. Vet inte hur jag ska beskriva dom.... som propellrar(?), nja, runda med kanter på, skulle kunna likna dom lite vid ballongblommans frökapslar men inte riktigt lika ändå!
Någon som har en idé om vad det kan vara?

Klängväxt
Eva 33c
Jag tror du har en Dioscorea, finns några olika arter. Själv sådde jag för några år sedan Dioscorea caucasica som jag planterade ut i år. Därför har jag den i färskt minne. Vad tror du, kan det stämma?
Jultorpet
Tack! Discorea caucasica ser ju ut att stämma jättebra med de bilder jag får upp! Ser även bilder på frökapslarna och de stämmer ju också. Då har jag i alla fall ett namn att söka vidare på!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon