Full version: Tomat i hydro?
Pixlas
Visst borde det fungera att odla tomatplantor i ett hydro-system?

Fick för mig att bygga ett för ett par dagar sedan, och, nu har jag lust att använda det. =)

är det någon speciell sort som lämpar sig bäst för hydro, eller fungerar det med alla?
Vilken rekomenderar ni?.. har nämligen aldrig odlat tomater _SJÄLV_ förr, utan bara varit med och kikat när mor och far har gjort det, samt några kompisar.
Fast dom odlat ju i jord.
Såå, tänkte bräcka dom lite och odla i hydro tongue.gif

jaja, är tacksam för svar.

ha det bra!
/Niklas
Nymphaea
Jjag hade själv tänkt försöka mig på att odla tomat i leca och lösninga av flytande blåkorn och vatten.

Satte igång för ca två veckor sedan med att gro tomatfrön på en bit stenull.

Jag tror (och hoppas) att det går riktigt bra... wub.gif

Det kan nog vara svårt att få plantan att klara en flytt ut i rabatten (till jord) men varför inte låta den stå i hudrokultur under hela säsongen?

Säkrast är nog att hålla det riktigt funktigt runt hela plantan medan den vuxit till sig till lämplig storlek. Har nämligen provat på att sätta lite smått andra växter i hydro, från frö. De har torkat och dött rätt omgående... blink.gif
Pixlas
Jag har läst och hört att man helst inte ska använda blåkorn i ett hydrosystem utan att man ska använda speciell näring för hydro.
Den heter nånting med "terra". Ska tydligen vara riktigit bra.

Jag funderade på det idag, tror inte det är alltför svårt att få tomatplantan att klara en flytt. Bara att lyfta upp lock och allt ifrån hinken och försiktigt klippa sönder nätkrukan (beroende på hur ihopsnörda rötterna är)

Använder du hydro eller tänkte du bara använda vatten + näring + leca .. för.. det lär väl inte funka? eller? unsure.gif
Måste man inte ha luftpump och syresten för att syresätta vattnet?
Eller ajja, skit samma. =)

liten bild på hemmabygget, dock så är inte luftpumpen ansluten än.
http://www.even.se/pixlas/hydro.JPG
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon