siba
Hej

Jag har lite funderingar när det gäller sådd och förkultivering?

Vilket materiel är bäst att använda av Perlite eller Vermiculite?

Hur gör ni när ni sår? Hur blandar ni jorden? Täcker ni fröna med jord först eller bara något av ovan?

Tacksam för svar.
kerstin z5-6
perlit blandas i jorden ,mer luftig jord och suger ingen vätska.Bra Jag använder det
vermiciculit är lerflagor" att strö över sådd mot uttorkning,blir ofta mögel,jag använder inte det
Sår på ytan då de flesta frö är ljusgroende.Endast stora frö brukar jag pressa ner eller smula ett tunt lager såjord över.
andersen
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-07-2012, 11:36) *
perlit blandas i jorden ,mer luftig jord och suger ingen vätska.Bra Jag använder det
vermiciculit är lerflagor" att strö över sådd mot uttorkning,blir ofta mögel,jag använder inte det
Sår på ytan då de flesta frö är ljusgroende.Endast stora frö brukar jag pressa ner eller smula ett tunt lager såjord över.

Fungerar det åxå vid direkt såd ute?vet inte riktigt vad som hände i år men det var mycket som jag sådde som inte kom upp, och kanske perlit hjälper att få fröerna att gro?
kerstin z5-6
Verkar ha varit ett "oår" för direktsådd,grönsaker o andra frö kommer inte upp, kommer upp men stannar av osv ..Tror inte perlit skulle ha hjälpt,jag tror våren försommaren var för kall mörk och våt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon