Full version: Prydnadsvekster
kikki
Jeg har hatt denne i bedet,den spredde seg og tok slik over,jeg måtte grava opp og har noe av røttene og plantet i krukke. Det er jo flotte blader,men ser ingen blomst,kan noen hjelpe Kikki??
Eva 33c
En klocka, campanula, av nåt slag tror jag. Eftersom bladen ser blanka ut är min gissning koreaklocka, C. takesimana. Den sprider sig ganska rejält och används av vissa just som marktäckare eftersom bladen är fina. Växer i alla lägen. Den blommar också fast inte särskilt överflödigt hos mig i alla fall. Och bladen är nog finare än blommorna. Rådjuren brukar käka upp blommorna också. Prickklockan, C. punctata, är väldigt lik men har lite håriga blad som gör att de ser matt ut.
Men som alltid kan man inte var helt säker när man identifierar från en bild.
kikki
Hei, tusen,hjertelig takk for svar!! Ja, bladene er jo så nydelige,litt tykke,men nå er de i krukke så får jeg følge med om det kommer blomst,mye lettere å se!Men du verden hvor den hadde tatt av... Jeg aner ikke hvor jeg har fått den fra heller,men ser litt mer og nappar alle røtter opp også!
Takk for hjelp. Klikker på linken og ser!!
kikki
Jeg har en plante som har vokst utrolig,KAN dette også være denne jeg søker navn på, virker noe lavere og her er da blomster på,kan noen hjelpe meg litt til?? Eller kan noen si meg hva dette er?
Eva 33c
nu ska jag gissa igen : ) Jag tror att detta är en penstemon, men där finns det massor av arter. Den liknar lite min vita forspenstemon, Penstemon serrulatus Alba, men den blir oftast högre. Det är nog inte samma som på första bilden, de bladen är ju riktigt "hjärtformade" vid skaftet.
kikki
Hei. Eva, takk for svar!! Jeg fikk nesten panikk da jeg så denne også,at den Campanula var kommet i dette bedet også.... ohmy.gif g.gif så jeg tok kikket og til slutt fant jeg ett håndskrevet skilt...så Eva du HAR rett,det var Penstemon ,akkurat den navnet du skrev!! Du ER meget dyktig,så tusen takk for hjelp og så hurtig da!! thanks.gif thanks.gif
Eva 33c
Va roligt att jag hade rätt, det har man inte alltid.... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon