KRT
Har upptäckt att en vattenmelonplanta verkar trivas så bra att den satt frukt, och just nu är melonen stor som en valnöt. Inser att den måste stöttas upp för att inte knäcka plantan (jag odlar dem på höjden...) men hur ska man göra en "hängmatta" till en melon och vilket material är bäst???
skånepåg
Inte odlat melon själv men efter många tips så hänga de i ett nät typ fisknät eller liknande om du odlar de på höjden wink.gif
KRT
Men fisknät är ganska glest vävd - jag tänker mig att det måste vara något med ganska små "maskor". Fast det finns kanske fisknät med små maskor också?!?
RitRat
Det finns fisknär av väldigt många dimensioner. Melonen behöver väl inte stöttas/hängas upp innan den blir ganska stor och tung. Lättare än fisknät att få tag på är kanske bärnät, den kan också gå bra.
linusida
Jag använde myggnät. Klippte en cirkel och sydde gummiband runt om. Till uppängning hade jag långa band som jag sydde fast i påsen. Har aluminiumstag som jag kan fästa saker i. Det såg ut som en badmössa modell 1800-tal.

Hälsningar Linusida

Med fingrarna i jorden i zon 3-4
KRT
Tack för all a tips!
Jag har väldigt glest tyg, typ muslin hemma - det borde ju fungera bra och och det är lätt att sy fast upphängningsband i. Så kan jag avvakta med nät till jag kommer iväg till en affär som säljer det.

Tror jag ska prova det redan idag - melonen växer nämligen jättefort.... När jag skrev inlägget var den som en valnöt, nu är den mer som en liten kiwi, och det börjar se tungt ut för plantan. Tydligen gillar den att växa uppåt smile.gif
Scout
Kanske sånt där nät som man köper 1kg apelsiner i på mataffären? Det är ju redan en påse, typ gratis och relativt finmaskigt, men kanske inte finmaskigt nog.

Jag odlar mina meloner liggande i kallbänken så jag brukar bara lägga en liten träbrädbit under frukterna för att få upp dem från jorden, så att de inte ruttnar eller blir uppätna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon