Tanbar
Såg i veckan plötsligt att mitt plommonträd som är ungt och hittills har varit friskt, har fått gul,a hängande blad, även de gröna bladen hänger slappt ner, som om trädet har fått vätskebrist, men efter allt regn kan det inte stämma. Har gödslat trädet några veckor sedan med kogödsel, kan det ha påverkat? Jag bifogar ett foto, om någon vet vad det är och hur jag ska göra för att hjälpa trädet är jag mycket tacksam.
Cilla
Jag är inte säker men detta kan vara vissnesjuka och denna är allvarlig. Orsakas av svamparna Verticillium albo-atrum och Verticillium dahliae och kan även vara bakteriell. Jag tycker den är svår att bli säker på, för rotröta kan ge samma symptom (är det sankt, blött eller har markförändringar gjorts i trädets närhet kan det vara rotröta med andra svampar).

Är det vissnesjuka orsakad av svamp lever de i marken och angriper växter vars rötter är stressade, t ex av markpackning, avgrävning, hårt beskurna träd. Svamparna kan infektera en rad olika växter och är inte helt ovanlig på t ex syren och plommon, och kan drabba hästkastanj, jordgubbar, mahgnolia, liguster, spirea m fl. Många av våra vanliga trädgårdsväxter och träd är också resistenta, t ex äpple, rönn, bok, hagtorn, ek.

Ser man enstaka skott som är drabbade tar man bort dem direkt, gäller det unga träd eller plantor tar man bort dem helt.
Bassam
Hej
Det är vissnesjukdom, och det händer när växter har brist på tillgång till vatten. Och detta händer om:
1 Växter fattas vatten under en viss tid, om ge vi dem vatten och de blir tillbaka till liv, det är bra annars Annars är död .
2 Om Svamp attackerar roten. Så sitter svampen inom roten. Så de behöver bra behandling som:
A ge inte växter mera vatten, för att vatten inte samla bredvid rötter, det händer också när du har ej väldränerad jord.
B ta bort skadad och bränna dem.
C lägga kalk i jorden.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon