Ingrid på Västkusten
06-01-2003, 17:46
Hallon,
Var på min favvo-indiskabutik och köpte en megapåse skalade pistage. Väl hemkommen upptcäker vi att det är inte ätsmak på dmeutan matlagningspistager så jag udnrar - vaaaaad kan Ni tipsa om att man kan göra med pistagen?
Har svårt med laktos här så mjölk & grädde och sådant är 'out' - iofs finns det substitut så helt på mellis är jag inte ;-)
Simon säger säkert 'så rubbet' :-))
Hälsar ingrid
Eva Swahn
06-01-2003, 22:47
Smakar dom skit kan du väl slänga ut dem till fåglarna?
Ingrid på Västkusten
07-01-2003, 07:28
Njae - de smakar ganska OK - itne skot alls så lurad är jag inte men de är inte knäppigt krunchiga som man är van vid att de man skalar är...det är så jag menade. Åsså är de lite i bitar med - inte smulor de är delade etc etc.
Hälsar Ingrid förväntansfullt.
Helen i Skåne
07-01-2003, 08:22
Kan du inte pröva att rosta dem själv i ugnen eller i stekpannan? Och salta dem efteråt? Det brukar jag göra med vanliga mandlar ibland (fast jag skållar och skalar dem först).
Rena döden för figuren men mumsigt
hälsar Sassa
Jag skulle prova att mala ned dem och t ex blanda dem med basilika och olivolja (pesto på pistage är säkert dellikat), blanda ut i hommosen (kikärtsröran), eller rosta dem hela och lägga på glass, rosta med sirap eller ha som brända mandlar.
Man får vara lite aktsam med att inte ha dem för länge bara. Nötter kan utveckla giftigheter när de ruttnar.
Cilla
Helen i Skåne
07-01-2003, 20:16
Ha! Där fick man! Först en härlig text om allt gott man kan göra och sedan en avsnoppande avslutning om nötters giftighet. Sånt skulle man kanske skriva in i alla sina recept för att tänka efter två gånger innan man står där och grisar till det med en massa gott!
Fniss Helen, helt rätt. Inget gott som inte har nåt mycket ont med sig, som vi lutheraner säger...
Men man kan också tolka det så här - smaska i dig allt gott så snart du har lust. Väntar du på något gott väntar du för länge! Den som inte spar har det bästa kvar!
Cilla
CITAT (Cilla @ 07-01-2003, 20:28)
Väntar du på något gott väntar du för länge! Den som inte spar har det bästa kvar!
Den som
inte spar har det bästa kvar? Den var kul, den ska jag spara bland mina andra aforismer.
En annan är 'om du väntar på nåt som har gått har du väntat alldeles för länge'!
Attans Berith, du snodde min replik!!!
Akkurat!
Den om att vänta på det som gått var bra Berith! Inspirerar till andra, mer eller mindre flamsiga:
Hur man än vänder sig har man ändan kvar.
Den som i livet spar, i döden allting med sig tar.
(med uppföljaren - flest prylar när man dör vinner)
Den som inte spar håller glädjen kvar
Hur man än i livet drar, har man alltid snöret kvar
Apropå pistagerecept alltså.
Cilla
En av min fars favoriter (en sorts kontamination); "Aforöjder och hemorismer" Det är inte riktigt, riktigt rumsrent, så om ni är känsliga för sånt' bör ni inte försöka dechiffrera...
Hittade det här häromdan - Att säga emot är ibland som att knacka på en dörr för att se om någon är hemma - så sant så!
Jaa, och så lite pistagenötter till det.

(För att inte komma ifrån ämnet...)
Helen i Skåne
08-01-2003, 13:59
Den som spar han har...men inte särskilt roligt! Oavsett om det är pistagenötter eller annat.
Det är härligt med luther, oavsett vad man gör så syndar man. Skönt för oss lite tråkigare som inte annars skulle kunna kallas syndare, nu räcker det med att äta...
Bättre sent än aldrig! Jag lyckades äntligen hitta pistagenötter som INTE var rostade och saltade. Gjorde pistagefyllning till bullarna såhär:
Hacka ca 150 gram pistagenötter i matberedare, tillsätt 100 gram färdig mandelmassa, två äggvitor och 2 ml pistageessens (äkta förstås). Bred ut på utkavlad bulldeg, rulla ihop och skär bullar som skall jäsa, och gräddas som vanligt. (För den som ej bakat förr finns recept på alla vetemjölspaket)
Ungarna blev hellyckliga!!!
Pistagenötter är gott i gryta med t ex fläskfilé eller kyckling, gärna ihop med kokos, mango, banan mm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.