akagebeck
Hej!
Vår avenbok har i år fått en konstig åkomma med krusiga, ihoprullade blad på vissa ställen. Inga löss eller ohyra vad vi kan se finns. Vad kan det vara? Nån som känner igen detta och vet vad man kan göra? Se bild.

Krusiga blad på avenboken

Tacksam för tips.

Hälsningar
Anna

Cilla
Avenboksgallkvalster, inte helt ovanlig.

Pyttesmå gulaktiga djur som jag själv inte sett, men de lär finnas där. Övervintrar i knopparna, och det är på våren innan knoppsprickning och strax efter man behandlar. De som gjort det säger att det bara är Kumulus, ett svavelpreparat (godkänt också för ekologisk odling) som biter.
Bassam
Hej

Detta händer när växter utsätts av torka också.

H:Bassam
akagebeck
Ok, tack för svar. Får prova i vår med kumulus då. Och kanske vattna lite extra.

Bör vi plocka bort de blad som är angripna?

Anna
Cilla
Jag kan inte dessas cykel, kanske kan du slå upp och kolla, men stalltips för angripande djur är att ta bort delar där de kan bo. Jag skulle nypt bort om det inte var alltför mycket av bladmassan.
markulmag
Hej,
Har samma problem och har haft det de senaste fyra åren. Tyvärr blir det värre för varje år. Kvalster är en bra gissning.
Jag har fått olika råd.
1. Klipp bort alla angripna blad och bränn. Kan tyvärr bli ganska mycket vissa år men det hjälper.
2. Spruta med Cumulus. Har provat men tycker inte att det hjälper nämnvärt.
3. Ta bort plantan. Det har jag inte gjort ännu eftersom mina plantor är stora och många.

Är det någon som har bättre förslag?
Hälsningar
Mari

Cilla
Det har stor betydelse när och hur många gånger man sprutar med Kumulus. Gäller att spruta när kvalstren är som mest sårbara, som jag gissar är innan äggen kläcks. Ska man få bukt med kraftiga angrepp av en enstaka skadegörare så är det bra att läsa på sig om dennas livscykel.

Man kan också ta till "storsläggan" och kontakta Maj-Lis Pettersson, som är en av de främsta i landet på att beskriva skadegörare på växter, och ofta har erfarenhet av att ha slagits med dem själv.

http://www.gronarad.se/

Bassam
Hej
Min vän: sjuka delar kan inte se bra när de blir friska, plus de har insekter på olika typer ( ägg hela insekter, så det är bättre om du tar bort dem och bränna dem, sedan kan du Spruta med Cumulus minst tre gångar mellan varje spruta och andra avstånd minst 14 dagar.
Obs
Under vinter tid kan man använda vinter olja som hämmar andningen ägg och resultat död av embryon inuti äggen

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon