skogstorpare
Vi ska gräva bort ett gammalt igenväxt stenparti. jag trodde det var byggt av en gammal stengärdsgård eller en riven krypgrund . det var inte riktigt så. världens största åkermatjordshög med stenar uppepå och inuti. längst ner låg lite yxliknande stenar som jag fnissade gott åt hur naturen format dem tills jag grävde fram ett halvt stenhjul och en sten formad som yxa med urgröpt hål i. nu undrar jag om jag får gräva bort högen ändå eller om jag måste kontakta någon som tittar först. stenhjulet är ingen tvekan men de andra kan ju vara naturen som skapat och våran fantasi som ger dem möjligheter.
kerstinbern
"stenhjulet" lär väl vara en kvarnsten (eller om det är en fin sandsten en slipsten).
skogstorpare
CITAT (kerstinbern @ 20-07-2012, 08:55) *
"stenhjulet" lär väl vara en kvarnsten (eller om det är en fin sandsten en slipsten).

Nej ingen sandsten och för skrovligt på båda sidor för att mala med. Ser ut som én knäckebrödshålkaka fast mycket jämnare uppepå. smile.gif

CITAT (skogstorpare @ 20-07-2012, 09:06) *
Nej ingen sandsten och för skrovligt på båda sidor för att mala med. Ser ut som én knäckebrödshålkaka fast mycket jämnare uppepå. smile.gif ojämnare menar jag. wink.gif
skogstorpare
Hade andra grävt ändå? Funderar nu på att fortsätta gräva och hittar jag något mer märklig kan jag ju ringa då. Att något mer skulle dyka upp är ju inte så troligt ändå.
Kolmårdstrollet
Hej!
Bättre att ringa en gång för mycket...

wink.gif
malarmaster
kan vara ett fornminne,länstyrelsen vet mer om det är registrerat,om inte är de intresserade.
skulle det dock vara registrerat kan det bli problem i o m du grävt.
har du inget länsmuseum i närheten? ta med yxan och be dem titta på den. de kan åldersbestämma fyndet,och ge råd.
Ulf
Piccante
Ring länsstyrelsen först innan du gräver vidare. Tar du upp stenarna och gräver bort allt så tar du fynden ur sitt sammanhang. Om de inte känner till platsen vill de kanske mäta graven? Storleken på rösen och mängden fynd säger ju lite om statusen på personen som ev begravdes där. Inför vägbyggen o liknande hittas ju jättemånga fynd men efter att de dokumenterats får de schaktas bort. Tror inte de kommer begränsa dig i en trädgård bara de får dokumentera fyndet.
Huggorm
Det var förmodligen inget begravningsröse utan ett odlingsröse, alltså den hög där man slängde stenar som kommit fram ur åkern när man plöjt. Om det nu finns gammal åker intill?

För övrigt finns det kartor över fornlämningar på nätet, även om jag inte har någon länk just nu. Det är alltid intressant att kolla vad det finns för något i ens närhet eller rent av på ens egen tomt.

Ungefär hur stor är det där stenhjulet?
skogstorpare
[quote name='Huggorm' date='20-07-2012, 14:51' post='1564278']
Det var förmodligen inget begravningsröse utan ett odlingsröse, alltså den hög där man slängde stenar som kommit fram ur åkern när man plöjt. Om det nu finns gammal åker intill?

För övrigt finns det kartor över fornlämningar på nätet, även om jag inte har någon länk just nu. Det är alltid intressant att kolla vad det finns för något i ens närhet eller rent av på ens egen tomt.

Ungefär hur stor är det där stenhjulet?
[/quote
Nej här är inte undersökt. vi vet att man "tror" det varit bebott sedan åtminstone medeltiden. Vi har en enorm gärdsgårdend jämte tomten. vi har hela tiden trott att de gjort en hög av resten av den. sådana stenar är det inte. de här är mindre och alla verkar huggna. kanske resterna från när de byggde gärdsgården. Jag har faktiskt fortsatt gräva idag. sten och matjord. har inte hittat andra halvan av hjulet än. Skulle vara kul om det dök upp. smile.gif 50 cm i diameter kanske. smile.gif känner att det känns löjligt att göra affär av detta om det inte är något.
skogstorpare
Samtidigt väldigt hemskt om jag förstört något som hade gett oss lite historia men gjort är ju gjort. ://
Huggorm
Det kan vara början till ett kvarnhjul, som spruckit och kasserats. Jag har aldrig hört talas om stenhjul till kärror eller liknande, det vore nog för tungt och dyrt
Huggorm
En hög som lagts under stenåldern skulle vara helt överväxt idag, med ett tjockt jordlager ovanpå. I såna fall är det mer sannolikt att det är bitar från när de byggt grunden till huset eller kanske den där stengärsgården.

Här är en karta där man kan kolla registrerade fornminnen:

http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html
malcolm
När en av mina forna arbetsledare skull gräva ut för grunden till sin villa hittades det flera skelett och det blev en mindre utgrävning,man kunde tro att hans husbýgge skulle bli väsentligt försenat men tydligen var det inte så intressant trots allt. Bilder i lokaltidningen (Arbetarbladet) blev det i alla fall och så vitt jag vet började det inte spöka i huset efteråt.
Whiskuchi
CITAT (Huggorm @ 20-07-2012, 17:13) *
En hög som lagts under stenåldern skulle vara helt överväxt idag, med ett tjockt jordlager ovanpå. I såna fall är det mer sannolikt att det är bitar från när de byggt grunden till huset eller kanske den där stengärsgården.

Här är en karta där man kan kolla registrerade fornminnen:

http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html

Rolig länk! Det är ett fornminne på granntomten ser jag, hur kan jag kolla vad det är för något?
Piccante
CITAT (Whiskuchi @ 20-07-2012, 20:32) *
Rolig länk! Det är ett fornminne på granntomten ser jag, hur kan jag kolla vad det är för något?

om du zoomar in kartan så ser du ® där det är ett fornminne. Klicka i verktygsraden till vänster på symbolen (i) och klicka på den punkt du är intresserad av så kommer det upp en text längst till vänster i fönstret.
ninnisky
Tack, Huggorm för den länken! Här har jag mycket att kolla eftersom Hisingen har tätt med fornminnen

Bor själv i ett område med många. När vårt område började bebyggas hittades bl a en hällkista så byggstarten fördröjdes två år innan vi fick klartecken.
Whiskuchi
CITAT (Markus_H @ 20-07-2012, 20:49) *
om du zoomar in kartan så ser du ® där det är ett fornminne. Klicka i verktygsraden till vänster på symbolen (i) och klicka på den punkt du är intresserad av så kommer det upp en text längst till vänster i fönstret.

Tack! En stenåldersboplats var det. Då hoppas jag ännu mer att ingen köper den tomten och bebygger den wink.gif
Huggorm
CITAT (Whiskuchi @ 20-07-2012, 23:11) *
Tack! En stenåldersboplats var det. Då hoppas jag ännu mer att ingen köper den tomten och bebygger den wink.gif

Man får inte bygglov om det finns en fornlämning där man tänkt ha huset, det är säkert därför tomten är obebyggd. Det är väll bra kan man tycka, men samtidigt finns det en ofantlig massa stenåldersboplatser i vårt land. Stenåldern pågick ju i många tusen år och folk bodde överallt där det fanns jord att odla och vilt att fånga. Nästan vart som helst där arkeologerna sätter ner spaden hittar de ju rester från stenåldersmänniskor. Så jag tycker personligen inte att det är lika viktiga fornminnen att bevara som exempelvis runstenar.
malarmaster
ett minne från när jag hjälpte en kompis gräva ut för en damm. detta hände för c;a 20 år sedan.
han hade en ordinär villatomt i ett litet samhälle och platsen för dammen var en ordinär platt gräsmatta,dammen beräknades till 100 m2.konturerna var utritade och grävningen påbörjades med vanliga spadar,om jag minns rätt var vi 6 grävare.det gick bra i början men efter halva dammen stötte vi på sten,tätt,tätt.grannen sa att det var rester efter en gammal lada.efter ett tag var det inte så mycket grävning längre utan mest langning av sten,runda fina.de bars utanför tomten där det fanns en äng.
diskussion mellan oss blev det då det definitivt inte liknade en grundmur.2:dra dagen dök det upp lite bronsföremål längst ner i stenhögen och då förstod vi att det var ett gravröse vi höll på att flytta.
kompisen ville inte bry sig utan fortsätta,en blev förbannad och åkte hem efter diskussion.
facit blev att gravhögen försvann,dammen anlades och resterna av graven ligger nu under dammduk o vatten.huruvida fyndet var känt vet jag inte,troligen ej då tomten bebyggdes på 70-talet.det har legat en lada tidigare på tomten men var är det ingen som vet.
själv har jag som minne ett svärds/dolkfäste i brons,vackert utsirat,bladet ligger kanske kvar under dammen.
numera inser jag hur dumma vi var,givetvis skulle vi avbrutit och kontaktat museet,men kompisen ville ha en damm,gravhög eller inte.
en liten tröst är att förmodligen var röset fördärvat redan på 70-talet då de planade ut tomten,men vem vet? Ulf
Whiskuchi
CITAT (Huggorm @ 21-07-2012, 08:56) *
Man får inte bygglov om det finns en fornlämning där man tänkt ha huset, det är säkert därför tomten är obebyggd. Det är väll bra kan man tycka, men samtidigt finns det en ofantlig massa stenåldersboplatser i vårt land. Stenåldern pågick ju i många tusen år och folk bodde överallt där det fanns jord att odla och vilt att fånga. Nästan vart som helst där arkeologerna sätter ner spaden hittar de ju rester från stenåldersmänniskor. Så jag tycker personligen inte att det är lika viktiga fornminnen att bevara som exempelvis runstenar.

Den är till salu som tomt, med förhandsbesked på bygglov.
malarmaster
en liten avvikning på denna tråd som ändå berör ämnet:
då jag ofta är inne på tradera för att handla/sälja är jag förvånad över att det bjuds ut dräktspännen,vikingatida mynt etc.
uppenbarligen är detta fynd från skattletare,som plundrar våra fornminnen.
är det ingen som ifrågasätter var grejorna kommer ifrån? samlarvärdet är ju inte heller så stort om man ska bedöma priserna. ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon