Full version: Nya bilder
Hoyan
Hejsan Alla!

Har lagt in nya bilder på hoyor.

Annelie
lolo
Hej Annelie och alla andra! Vad fina hoyor du har! Har du fått dem att blomma själv så fint? Jag har alltid problem med just hoyor (äger massvis av andra krukväxter som jag dock enligt min mening klarar galant). Vad gör jag för fel när jag inte får hoyor att trivas? Alla säger ju att den är sååå lättskött, och det kanske den är, men inte för mig! Det spelar ingen roll att jag köpt ett fint, blommande exemplar, nog kommer den att dö snart. Vattningen är måttlig och krukväxten inte kompakt utan lätt i konsistensen, så den borde inte kunnat dött av övervattning, eller? Har vattnat dem väldigt snålt, en gång varannan vecka på vintern och på sommaren (om de överlevt) 1 gång i veckan. De har väl stått ganska ljust - öster, västerfönster på vintern (fel av mig, de borde ha stått ljusare...), på sommaren dock ute i söderläge då den trivts. Kan det bara ha med läget att göra då? Hoyor ska visserligen inte stå helt mörkt precis, men jag har ändå haft dem på fönsterbrädan. Liten gödsling på sommaren och ingen på vintern. Snälla någon, hjälp mig så jag också får behålla dessa vackra växter!
mvh
Ann-Louise i Lycksele wacko.gif
Blomstertanten
CITAT (lolo @ 24-03-2004, 10:28)
De har väl stått ganska ljust - öster, västerfönster på vintern (fel av mig, de borde ha stått ljusare...), på sommaren dock ute i söderläge då den trivts. Ann-Louise i Lycksele wacko.gif

Jag har hört att man inte ska ha hoyor ute på sommaren. De tycker inte om temperaturskillnaden som blir. Det är för kallt på natten !
En del sorters hoyor vill ha mycket ljus för att blomma medan andra sorter kan trivas med mindre ljus.
Hoyan
Hejsan Alla!

Ja, jag har lyckats få en del i blom, men mer än hälften av min hoyasamling har inte blommat och jag har uppemot 180-talet olika hoyor.

Förra sommaren hade jag stort sett hela min balkong full med hoyor och jag såg inga problem med temperaturskillnaderna som blev på hoyorna. De flesta hoyor vill ha skillnad på temperatur för knoppsättningens skull.

Så ut med dem bara, men skydda dem mot det starkaste solljuset.

Hälsningar Annelie
Åsa K, zon 1
Jättefina Annelie laugh.gif

Jag har i år börjat samla på Hoyor och har nu en H. Lacunosa som har fått små knoppar tongue.gif

Hoppas de inte faller av sad.gif

Har du hemsida Annelie?
yla
jag vill ha vill ha vill ha jättefina o så fantastiskt att de finns i så många varianter
min hoya har inte blommat på länge ska jag kanske öppna fönstret o ge den lite kyla ,skulle de kunna hjälpa
jag orkar nämligen inte bära ute den då den är gigantisk o desssuton sitter fast i gardinstången rolleyes.gif
Hoyan
Halloj!

Nej, jag har tyvärr ingen hemsida, men skulle gärna vilja. Jag är inte så tekniskt lagd.

Vänta med att öppna fönstret tills den värsta kylan har lagt sig, så att det ligger mellan 15-16 grader ute. Jag har i stort sett fönstret i sovrummet öppet hela sommaren.

Annelie
yla
åh tack då ska jag göra så me min hoya

vill du ha hjälp me hemsida så kan du alltid ringa
e du intresserad så kan du säga till via mejlen
jag lyckades hjälpa en kompis
så jag skulle nog kunna hjälpa dej rolleyes.gif
pejori
ursnygga!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
bra att du tar med lite blad också på fotona rolleyes.gif rolleyes.gif
jag har svårt att artbestämma mina utifrån blommor när jag precis har börjat, och bara en blommat än. rolleyes.gif rolleyes.gif
jag har mina i söderfönster ohmy.gif ohmy.gif
dom skuggas när det är som soligast men dom gillar det tongue.gif tongue.gif tongue.gif
lolo
Hej igen! Är det någon av er som kan ge mig tips på hur hoyor sköts (vattning osv)bortsett från det här med utevistelsen?
mvh
Ann-Louise
Hoyan
Hejsan Ann-Louise!

Jag gör inget speciellt med mina hoyor mer än vattna när de har torkat ut, ger en skvätt näring då och då under vår, sommmar och höst när jag kommer ihåg att göra det. Har däremot försökt att sätta dem i rätt vädersträck så gott jag har kunnat. Det finns säkert de som ser till att få rätt mängd näring, rätt vädersträck, rätt jordblandning, värme osv osv.

Det kanske är förklaringen till att många utav mina hoyor inte har blommat, men jag är nöjd med de få som har blommat hos mig.

Hälsningar Annelie
Kicki J
Hej! Är nybliven hoyagalning! Kollar in alla sidor jag får tag i. Gubben tycker att jag har blivit helknäpp!
Angående blomning så kan ju en del hoyor ta många år på sig att blomma och vissa är jättesvåra att få i blom.
För tillfället är det bara H linearis och H bella albo marginata som ska blomma hos mig.
Hoyiga hälsningar Kicki wub.gif
Siri
Visst kan man bli helt hagalen i hoyor. Och visst får man ha tålamod i väntan på blomningen.
Vad jag har märkt dock så ska de ha det ganska trångt i krukan. Jag fick veta detta och när jag satt om några av mina satte det fart på både blomning och tillväxt,,, rolleyes.gif

Siri
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon