Full version: Sockerärter
spacepingo
Hej

Kan man frysa sockerärter? Om man kan det måste de förvällas först och i så fall hur gör man?
Eva i Skåne
Absolut så kan du frysa dom men du ska förvälla dom en kort stund först. Om det är tunna baljor med icke utvecklade ärter tror jag ½ minut räcker, inte mer än 1 min i alla fall.

Koka upp vatten med lite salt och när det kokar lägg i ärtskidorna för en kort stund. Häll upp i ett durkslag och spola med kallt vatten. När dom kallnat kan du frysa in i lagom stora förpackningar.
Du förlorar den spröda känslan av förvällningen, men dom blir bra till mat eller i en sallad. Fryser du utan att förvälla blir dom sämre, blöta och slankiga när du töar upp.
niggle
Jag fryser mina utan att förvälla.
Varför ska man förvälla?
Jag fryser kål och broccoli också utan att förvälla.

Jag tycker bara att det lätt blir överkokt och förlorar smak.
kerstinbern
CITAT (niggle @ 20-07-2012, 23:23) *
Jag fryser mina utan att förvälla.
Varför ska man förvälla?
Jag fryser kål och broccoli också utan att förvälla.

Jag tycker bara att det lätt blir överkokt och förlorar smak.

Så fort man har skördat något så omvandlas sockret i grönsakerna till stärkelse, det påverkar smaken negativt för många grönsaker. Det är extra viktigt för grönsaker som t ex ärtor, bönor och majs. Om man fryser dem så går visserligen de enzymatiska reaktionerna långsammare, men det blir definitivt bättre resultat om man stoppar alla enzymatiska reaktioner genom en mycket kort förvällning.

När t ex ärtor skördas kommersiellt så har de extremt bråttom, skördetröskan töms och ärtorna skall mycket snabbt köras till fabriken för att sköljas, förvällas och snabbfrysas (det är viktigt att nedfrysningen också går fort, så att det inte bildas stora iskristaller).

För att kyla snabbt efter förvällningen kan man lägga dem i isvatten.
spacepingo
blomma.gif Tackar för svar!
niggle
CITAT (kerstinbern @ 21-07-2012, 05:01) *
Så fort man har skördat något så omvandlas sockret i grönsakerna till stärkelse, det påverkar smaken negativt för många grönsaker. Det är extra viktigt för grönsaker som t ex ärtor, bönor och majs. Om man fryser dem så går visserligen de enzymatiska reaktionerna långsammare, men det blir definitivt bättre resultat om man stoppar alla enzymatiska reaktioner genom en mycket kort förvällning.

När t ex ärtor skördas kommersiellt så har de extremt bråttom, skördetröskan töms och ärtorna skall mycket snabbt köras till fabriken för att sköljas, förvällas och snabbfrysas (det är viktigt att nedfrysningen också går fort, så att det inte bildas stora iskristaller).

För att kyla snabbt efter förvällningen kan man lägga dem i isvatten.

Jag ska prova.
Jag hade majs tidigare och frös in utan förvällning, med lyckat resultat.

Vad sägs om broccoli, då?
kerstinbern
Majs bör ätas inom 1h efter att de skördats! Att förvälla och frysa majs blir aldrig lika bra som färsk, men är ändå bättre än att bara frysa direkt (den frysta majs du kan köpa är ALLTID förvälld!)

Och det är ingen skillnad på broccoli, den skall förvällas i vatten eller i vattenånga

http://www.allotment.org.uk/recipes/storin...urplus-freezing
http://nchfp.uga.edu/how/freeze/broccoli.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon