Full version: Vad heter denna art?
batski
Någon som vet vad det här är för växt?
RitRat
Verkar vara någon slingerväxt. Finns det blommor eller blomknoppar på den?
Är den ung eller gammal? Sådd från frö eller planterad från stickling?
Bilden är ganska suddig, svårt att se.
batski
Det är en kompis växt och ja det är något slags lian/slingerväxt. Hon fick den som stickling för några år sen och jag tror inte den har blommat nån gång. Den påminner om murgröna fast bladen är inte lika läderartade som murgrönans och är ljusare. Och så är de lila på undersidan. Det är allt jag vet.
CillaM
har för mig att det är en sorts Senecio, den har ganska köttiga blad eller?
teo
Påminner om Senecio macroglossus (även om jag aldrig sett någon med violetta bladbaksidor)
Alexander-VG-zon3
Tror det är en Delairea odorata.
batski
Tack så mycket för svaren! Jag tror dock inte att det är en Senecio macroglossus. Min kompis planta har lite flikigare blad. Jag tycker inte bladen är så köttiga, men de är rätt blanka.
CillaM
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 21-07-2012, 18:48) *
Tror det är en Delairea odorata.

----> hänvisning till Mikania eller Senecio. Eller vaxranka på svenska.
Alexander-VG-zon3
CITAT (CillaM @ 21-07-2012, 20:52) *
----> hänvisning till Mikania eller Senecio. Eller vaxranka på svenska.

Tror inte jag förstod hur du menade unsure.gif

Delairea odorata har innan hetat Senecio mikanioides heter på svenska Sommarmurgröna.

Senecio macroglossus heter Vaxranka, Mikania tycker jag inte det liknar alls tror inte heller den är så vanlig som krukväxt ?

Sommarmurgröna och Vaxranka är väldigt lika varandra och kan finnas i lite olika bladformer, säkrast är när den blommar.

Sommarmurgröna
https://www.google.se/search?rlz=1C1DVCC_en...tIuT24QTNloDACg

Vaxranka
https://www.google.se/search?rlz=1C1DVCC_en...4NOGL4gSP2vGnCg
Kryddan03
Du har, som vanligt, helt rätt Alexander! wink.gif
Saknar SKUD för där såg man så tydligt.
Tror också på sommarmurgröna. Den ser i alla fall ut som den jag en gång i tiden hade.
varghem
Gissar på Cissus jag
Kryddan03
CITAT (varghem @ 21-07-2012, 23:01) *
Gissar på Cissus jag

Nej, det kan jag med all säkerhet säga att det inte är. smile.gif
batski
Ja jag tror också Alexander har rätt biggrin.gif Även om jag inte hade förväntat mig gula blommor, med tanke på det lila på bladens undersida tongue.gif

Tack alla sp mycket!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon