Jag odlar i krukor i växthuset eftersom jag har plattor på golvet. Myrorna blir fler för varje år, de bor så klart i gruset under växthuset. Finns det någon som har något bra tips på hur jag hindrar myrorna att ta sig upp från sanden och in i växthuset? Kan man lägga någon form av matta/väv under stenplattorna som inte myror kommer igenom?
Hej
Det finns flera planering mot myror:
1 blandning av talkpuder och vinäger
2 strö salt eller vatten med tvål
3 äppelcidervinäger sprutas
4 använda mint
5 sprej lösning Ajax medel som luktar citron.
6 följa myrorna till att hitta sina hus, och behandla huset med diesel och stänga sedan.
Obs
Det är nummer 6 viktigt på grund av döda många myror med sina ägg, det är lätt om man följer myror kö.
H.Bassam
Bassam: min fråga gäller inte hur jag kan ta död på myrorna, utan hur jag kan hindra dem att komma in! Jag har försökt med en massa olika av de vanligaste sätten att döda myror med, men det hjälper ändå inte.
Det jag undrar är om det finns någonting som skulle hindra myrorna att komma igenom, som t. ex. någon form av väv eller matta att lägga under stenplattorna. Någon annan som har något tips?
Jag har läst att vi kan "tala" till myrorna och be dem att flytta annanstans och att det fungerar!
hattstugan
22-07-2012, 21:03
Strö ut rikligt med mald kanel där myrorna har sina gångar! De gillar inte kanelen alls!
CITAT (hattstugan @ 22-07-2012, 22:03)

Strö ut rikligt med mald kanel där myrorna har sina gångar! De gillar inte kanelen alls!
Så mycket kanel jag skulle behöva då!
Jag har verkligen provat allt och att strö t. ex kanel funkar bara ett tag, sedan kommer myrorna tillbaka.Och så ser det så tråkigt ut med en massa pulver liggande överallt!
Jag vill alltså ha tips på något som får dem att stanna borta!
Den hemska sanningen är att det inte går, men man kan göra det otrivsamt för dem så att de skyr vissa ställen. Jag har inget växhus men en en hel del ytor med plattor. Jag försöker bygga bort problem eftersom i min gamla trädgård. Det jag har sett fungerar bäst är den tjocka svarta markduken under plattorna med fogar av litofix hård fog.
dalkullan
23-07-2012, 15:06
Bassam
Du uppmanar till lagbrott. Diesel i marken???? Hur tänkte du där???
CITAT (fvd @ 23-07-2012, 08:22)

Den hemska sanningen är att det inte går, men man kan göra det otrivsamt för dem så att de skyr vissa ställen. Jag har inget växhus men en en hel del ytor med plattor. Jag försöker bygga bort problem eftersom i min gamla trädgård. Det jag har sett fungerar bäst är den tjocka svarta markduken under plattorna med fogar av litofix hård fog.

Tack för tipset! Och naturligtvis går det inte att få bort alla myror, men kanske det går att, som du gjort, lägga någon form av matta/väv/duk under plattorna för att hindra dem att ta sig upp precis överallt. Som jag har det just nu, så kommer myrorna upp mellan alla plattorna i hela växthuset och de drar ju upp all sand/grus i stora högar

... ja, det ser bedrövligt ut!
Vi kommer att prova att lägga en tjock markduk, liksom du har gjort, under hela golvet och sedan foga i ytterkanterna. Än en gång Tack för tipset!
Hej fvd
Du är smart. men det är bra om du kan sätta silikon eller Cement mellan plattorna och kanten av det område, För att inte ge möjlighet för myror passerar från den nedre svarta markduken
H.Bassam
Crassula
09-09-2012, 14:29
Ta bort plattorna, gräv bort sättsanden.
Lägg ut en markduk.
Byt ut sanden mot bergkross 5-8 och lägg plattorna.
Du behöver inte foga någonstans.
Myrorna kommer garanterat inte tillbaka.
Lycka till
CITAT (Crassula @ 09-09-2012, 15:29)

Ta bort plattorna, gräv bort sättsanden.
Lägg ut en markduk.
Byt ut sanden mot bergkross 5-8 och lägg plattorna.
Du behöver inte foga någonstans.
Myrorna kommer garanterat inte tillbaka.
Lycka till
Tack för tipset! Ska bergkross hindra myrorna? Vad är bergkross?
Det är stenmjöl vi har under plattorna, inte sättsand. Vi undvek sättsand just för att undvika myror, de älskar ju sättsand.
Crassula
13-09-2012, 18:09
Bergkross är macadam med siktstorlek 5-8 mm och med vassa kanter, detta gör att det är svårt för myrorna att bära bort stenen. Kan köpas på ställen med bergtäkt eller ofta på lastbilcentralen.
Okej, tack! Ska fundera på detta över vintern, så får vi se hur det blir till våren.
trädgårdsnjutan
13-09-2012, 20:22
1 msk bikarbonat till 1 liter vatten ska fungera har jag hört, men inte testat själv än.
CITAT (trädgårdsnjutan @ 13-09-2012, 21:22)

1 msk bikarbonat till 1 liter vatten ska fungera har jag hört, men inte testat själv än.
Jag har verkligen provat allt som rekommenderas att strö ut eller vattnas ut, men allt hjälper bara för stunden.
Som sagt, jag vill ha bort dem för gott och då slippa använda typ kanel eller bikarbonat flera gånger i veckan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.