Full version: Gul chili
Pius
Hur vet jag när den gula chilin är mogen?

Pius
Piccante
den blir väl gul då? Jag har egentligen bara odlat en enda chili som är gul de andra som varit gula- gulvita har varit chili som ändrat färg beroende på mognadsgrad och varit flerfärgad. Man äter ju grön chili (som oftast kan bli röd om den får sitta kvar). Så eg kan du nog äta den direkt när den blivit helt gul såvida du inte vill ha den helt mogen för att spara frön? Då är det enklast att kolla om fröernaser färdigutvecklade ut inuti.
Pius
Jag får pröva mig fram med andra ord. Jag har ett helt gäng och allihopa är gula.

Pius
Piccante
vilka sorter odlar du?
skånepåg
De är väl gröna som unga de med? man kan äta de i alla olika stadier bara olika styrkor, inte odlat de gula och vita ännu, men kan tipsa att 2-3 veckor efter du ser de börja mogna kan ta en tork period på en till 2 veckor med bara nån vatten slurk då och då beroende på växtsättet för få fram starkast möjligaste smile.gif
Pius
CITAT (Markus_H @ 22-07-2012, 15:50) *
vilka sorter odlar du?

Efter att ha kikat på några skyltar så är det Monkey Face och Hot wax chili, eller nåt liknande namn. Jag har dålig koll på vad de heter eftersom snälla forumister har skickat mig frön. Men massor av chili har jag. rolleyes.gif

Pius
KRT
Jag har Hungarian yellow hot wax, och den är ju gul som omogen men verkar bli orange och sedan rödaktig när den mognar. Jag tog in en gul och den mognade till rött inne, och nu börjar chilin på plantan och bli röda....
Pius
CITAT (KRT @ 24-07-2012, 09:57) *
Jag har Hungarian yellow hot wax, och den är ju gul som omogen men verkar bli orange och sedan rödaktig när den mognar. Jag tog in en gul och den mognade till rött inne, och nu börjar chilin på plantan och bli röda....

Jag upptäckte detsamma på min gula. Den var gul i ena änden, grön på mitten och orange i andra änden.

Den var attans så stark. Blir de starkare eller svagare med tiden?

Och vad ska jag egentligen göra med all chili?

Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon