ALBoman
Har ett valnötsträd som är 25 år och 3 meter högt,men aldrig haft några nötter.

Eva 33c
Det verkar som valnötsträd oftast är korspollinerande, dvs det behövs åtminstone två träd av olika sorter på rimligt avstånd från varandra för att få frukt. Finns det fler valnöts-träd i området? Annars kan det vara en del av orsaken. Vissa sorter ska visst vara delvis självfertila. Jag läste lite på den här sidan.
Alexander-VG-zon3
Jag vet ett par träd som får nötter varje år utan närhet till andra träd (sådda inga namnsorter).

Har läst båda delar på nätet att dom inte behöver korspollineras men att dom behöver det. Valnötter har ju både han och hon blommor på samma, men ibland kan det bli bättre om dom korspollineras med en annan vilket fall. Dock vet jag att många namnsorter är självfertila. Dom vindpollineras.

Hur är trädet ? är det från frösådd eller en köpt sort ? är det en tre meter pinne eller ett välutvecklad träd. Är det från frösådd kanske det helt enkelt inte är mogen för blomning. Hur är klimatet ? 3m tycker jag låter lite på 25år, vet i skåne frösådda träd som är mycket större än så vid 25års ålder, men det kan ju vara klimat beroende och hur läget är.

Huggorm
Mitt manchuriska valnötsträd är nästan tre meter och det planterade jag för fyra år sedan tror jag. Fast de kanske växer fortare än de äkta? Hur som helst har det varken blommat eller fått nötter ännu
Eva 33c
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 22-07-2012, 18:52) *
Jag vet ett par träd som får nötter varje år utan närhet till andra träd (sådda inga namnsorter).

Men då har du ju två träd själv som kan pollinera varandra : ) Eftersom det är frösådder så är det ju olika individer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva 33c @ 22-07-2012, 20:46) *
Men då har du ju två träd själv som kan pollinera varandra : ) Eftersom det är frösådder så är det ju olika individer.

Nej det är inte mina, två olika i två olika trädgårdar ute på landet där det runt om är bondgårdar och skog ber om ursäkt om jag var otydlig.

Eva 33c
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 22-07-2012, 21:14) *
Nej det är inte mina, två olika i två olika trädgårdar ute på landet där det runt om är bondgårdar och skog ber om ursäkt om jag var otydlig.

Aha, då förstår jag tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon