Full version: Vad är detta?
Siv i Bollnäs
[attachment=71526:Klocka_i_rabatten.jpg]
Plötsligt ser jag att en hög klocka tittar upp i en rabatt. Den har aldrig funnits där förut och jag har inga sådana någon annanstans. Det är ingen vanlig stor blåklocka (vilket jag har både vita och blå dock inte blå i den här rabatten) Jag är rädd att det är en sån där klocka som kanske sprider sig ohämmat om den får hållas. Vad är det och vad bör jag göra tycker ni? Jagt har obehagliga erfarenheter av toppklocka som jag får jaga till förbannelse på ett par andra ställen i trädgården...
Sivan
RitRat
Hässelklocka. Finns vit och blå variant.
stephan sndlng
?
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som blomman på en vanlig gul lök
Siv i Bollnäs
Tack RitRat, då behöver jag alltså inte drabbas av panik? Jag har suttit och letat på nätet efter uppgifter om såväl Hässel- som Knölklocka, och har svårt att skilja dem åt om man betraktar bilder på dessa. Jag läste dock att knölklocka har tillbakaböjda foderflikar, men nässelklocka har utstående, och de klockor jag har har defenitivt utåtstående foderflikar. Dessutom har jag ett par vita hässelklockor på ett annat ställe i trädgården, och de har också utstående foderflikar. Annars är de plantorna lite magrare om man så säger, men det kan ju bero på att de står lite magert. De fröna fick jag av en granne för några år sedan och på den lilla burken hade hon skrivit "Hässelklocka". Dom har inte spritt sig, det tog tvärtom flera år innan det blev något av de fröna.
Jag tror dock att jag gräver upp denna planta i alla fall, då den inte riktigt passar ihop med de andra växterna. Då får man ju också se hur rötterna ser ut!
Anna-Karin Lundberg
Då kan jag passa på att visa två bilder på knölklocka? Eller vad tror ni?

Och här är bild två. Jag har en vildvuxen trädgård, så jag är inte rädd för att det ska bli ett ogräs. När de har blommat ut klipper jag bort stänglarna.
RitRat
Anna-Karins är nog inte en knölklocka, tror jag, för foderbladen/flikarna är inte vikta bakåt, och växten är lite hårig.
Se här knölklocka från nätet:
http://www.cartinafinland.fi/sv/imagebank/...locka+68108.jpg
Siv i Bollnäs
RitRat, vilken jättebra bild! Precis så ska en knölklocka se ut, ju!
Skönt att veta det. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon