Jag vet inte riktigt vart den här frågan passar in men testar här.
Nästa sommar tänkte jagförsöka få ordning på min odlingsyta och då tänkte jag sätta upp pallkragar att odla i och lägga singel el något emellan, grejjen är att där de tidigare har odlats har de nu vuxit igen med massor med ogräs, en hel djungel av maskrosor som jag i våras grävde upp så gott jag kunde, såklart fortsatte de härliga rosorna att blomstra:)
Nu funderar jag om jag kan lägga något i botten av pallkragen som kväver ogräset men sedan luckras upp så jorden blandas och så mask och rötter kan byta sida.
Kanske wellpapp? plast vill jag ju inte använda och odlingsväv kväver kanske inte ogräset riktigt och inte kan de ju krypa upp några maskar heller.
Lång fråga som egentligen är kort:)
Det är vanligt att man lägger tidningar i botten på nya pallkragar. De kväver gräset men förmultnar så småningom så att maskar tar sig upp. Hur tjockt? Tjaaaa... Som en hel Expressen utvikt kanske, eller två. Inte så noga.
Mellan och runt pallkragarna på marken har jag lagt gamla trasmattor i textil och plast. Trevligt, färgglatt och praktiskt. Gräset växer fram lite mellan skarvarna och mot pallkragarna men det är lätt att dra bort dem eller köra med trimmer. Gräsklipparen går lätt utanför mattkanterna.
Tillägg:
Läs gärna i avdelningen "Pallkrageklubben" här, där finns mycket info och tips.
Tusen tack, de ska jag göra!:)
Har du sork så räcker inte tidningar (inte en lätt markväv som påminner om filt heller, upptäckte jag), de gräver sig in och ställer till förödelse. Riktig markväv, som ser ut som vävd plast, verkar däremot ha fungerat.
Hej
Ogräs rötter och frö finns i jorden, de vill växa men de behöver sol och luft, så kan vi täcka över jorden också. och gör Hål i locket Så jag kan jordbruket
Genom dem.
Obs
man kan köpa marktäck från Bauhaus
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.