kolmask
Efter en kall sommar är det helt öde i några av mina pallkragar. Det är så himla trist, man går ju och väntar och suktar efter allt gott som ska växa där. Nu vill jag ta krafttag och jobba på att göra min trädgård lite mer odlingsvänlig, och främst tänker jag på ätbara ting. Förutom växthus, vad mer kan man göra för att höja värmen, pressa odlingszonerna etc. Ge mig alla era supertips! Det behöver inte handla om pallkragodling, jag tänker mig att göra om lite i landet framöver.
Piccante
Generellt ger odling i upphöjda bäddar bättre mikroklimat. Spec om du anpassar din odling så du har vandrande sol hela dagen, då får du en södersida på varje upphöjd bädd som blir varmare och dessutom samlas den kallaste luften närmast marken.

Bygg ramar som du klär med glas/ kanalplast/ fiberduk och lägger över dina pallkragar så värmer du luften under och håller kvar mer värme.
Anja Danmark
du kan også vælge at dyrke de ting, som kan tåle en ikke så varm sommer - f.eks. trives kål godt i en sommer som denne smile.gif Jeg tror aldrig, at min kål har været så stor og fin, som den er i år.

Jeg sår i øvrigt næsten det hele inde og planter ud, når planterne har fået en vis størrelse. Så har man ikke bare pletter i bedene, og planterne kommer hurtigt i gang med at vokse.

Men generelt - undersøg, hvilke planter der er mest hårdføre - så får du de bedste resultater. Og de mere sarte planter kan du dyrke med overdækning smile.gif

kolmask
CITAT (Anja Danmark @ 23-07-2012, 08:53) *
du kan også vælge at dyrke de ting, som kan tåle en ikke så varm sommer - f.eks. trives kål godt i en sommer som denne smile.gif Jeg tror aldrig, at min kål har været så stor og fin, som den er i år.

Jeg sår i øvrigt næsten det hele inde og planter ud, når planterne har fået en vis størrelse. Så har man ikke bare pletter i bedene, og planterne kommer hurtigt i gang med at vokse.

Men generelt - undersøg, hvilke planter der er mest hårdføre - så får du de bedste resultater. Og de mere sarte planter kan du dyrke med overdækning smile.gif

Jo, det är klart att man får anpassa sig efter klimatet. Men att misslyckas med basgrejer som dill, persilja, sallad och morötter känns hårt sad.gif

CITAT (Markus_H @ 22-07-2012, 23:32) *
Generellt ger odling i upphöjda bäddar bättre mikroklimat. Spec om du anpassar din odling så du har vandrande sol hela dagen, då får du en södersida på varje upphöjd bädd som blir varmare och dessutom samlas den kallaste luften närmast marken.

Bygg ramar som du klär med glas/ kanalplast/ fiberduk och lägger över dina pallkragar så värmer du luften under och håller kvar mer värme.

Bra tips. Ska se om jag kan hitta några bilder på hur sådana bäddar kan se ut.
Bassam
Hej

Du kan plantera inne tidigt, för att dina växter hinner ta mycket sol och värme.
H.Bassam
addo
Standard är ju att minska vind samtidigt som man släpper in sol. vill du ha det ännu varmare så får du mer eller mindre klä in planteringen med glas eller likvärdigt.
Anja Danmark
CITAT (kolmask @ 23-07-2012, 15:48) *
Jo, det är klart att man får anpassa sig efter klimatet. Men att misslyckas med basgrejer som dill, persilja, sallad och morötter känns hårt sad.gif

Hvis disse ting ikke er lykkedes for dig i år, tror jeg ikke, at det er på grund af vejret. Det er jo alle ret hårdføre planter.

Så tror jeg snarere, at det kan være din jord, der mangler næring - eller de har fået for lidt vand. Kan det være en mulighed?

Azur
Pallkrageväxthus kanske vore nåt?

Jag hade tänkt skaffa i år men det blev inte av, och det har jag sannerligen fått ångra denna kalla regnsommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon