Är fortfarande mycket nybörjare på trädgård och hoppas på er hjälp. Vi flyttade till hus förra våren och fick tillhörande en väldigt lummig/övervuxen trädgård. Mycket fint växter här men underhållet har varit eftersatt i flera år. Vi har bla flera klematis som har vuxit sig stora, i grunden är de uppbinda mot plank men de har utöver detta brett ut sig som mattor över marken/gräsmattan. De blommade för ca 3 veckor sedan.
Kan jag klippa av de delar av klematisen som ligger på marken eller bör jag beskära även den uppbundna delen? Är det rätt tidpunkt att göra det nu?
Stor tack för hjälpen,
Gurli
Bengalow
23-07-2012, 11:54
Nu har du i och för sig inte skrivit vilken slags klematis det gäller, och inte hur blommorna ser ut. OM det är en som växer väldigt fort och ymnigt, så kan det vara skogsklematis. Den kan och SKALL du hålla efter hela växtperioden. Grenarna växer ca 1-1,5 m/vecka.
Är det en storblommig klematis, så kan du vänta till vårvintern, men bara ta det du tycker är i vägen. Klematis ser ofta lite risiga ut, men för det mesta är det liv även i de "torra" grenarna.
Hej, tack för svaret. Jag är fortfarande nybörjare och är osäker på vad det är för typ av klematis men troligtvis är det någon form av Clematis macropetala. I många böcker står det att man endast ska "putsa" klematisen, men vad gör man om den har blivit helt för vuxen? går det att beskära en stor del av plantan utan att den dör?
Bengalow
23-07-2012, 13:54
Skriv på Google "Makropetala" så får du goda råd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.