Full version: så egna frön
stephan sndlng
Man lär så länge man lever?
Först i år på mitt 59:onde har jag läst mig till hur 2 årsväxterna fungerar.
Rödbeta, majrova, lök, morötter etc. första året från frö blir de en god knöl att äta, år 2 bildar de blomstängel och förhoppningsvis användbara frön?

Har några lökar på min nya kolonilott som växer o växer (upp till en meter) tjock knölig stam innan denna stam slutar i en stor blomma, som blir frökapsel?

Fördelar/nackdelar med att ta frön och plantera (nästa år, eller i höst?).
Kan man spara i jorden en rödbeta, morot, majrova för nästa års frösamling?
Eller måste man bevara knölen som en Dahlia? fungerar det på samma sätt?
som sagt man lär så läge man lever.
tacksam för info hur ni samlar in frön för växtförädling.
Eva 33c
Jag har inte tagit eget frö av köksväxter hittills i mitt liv, men jag har läst en del. Och tillvägagångssättet är lite olika beroende på vilken växt det handlar om. Jag rekomenderar dig att besöka Runåbergs Fröers hemsida. De har information om fröodling till varje växt se säljer. Välj tex "Morot" under Grönsaker - Rotfrukter så finne en länk med texten "Fröodling morot". Under Rubriken "Info" finns artikeln "Odla ditt frö själv" som också innehåller mycket intressant i ämnet, och även länkar till andra källor i ämnet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon